h

Burgers worden eindelijk direct, juist en volledig ingelicht

3 juli 2015

Burgers worden eindelijk direct, juist en volledig ingelicht

Een strijd van twee jaar is voorbij. Mensen die bij de gemeente aankloppen voor een bijstandsuitkering krijgen nu niet alleen te horen wat hun plichten maar ook wat hun rechten zijn. Voor de SP en vele anderen is dat een natuurlijk gegeven. Het is onbehoorlijk om inwoners van de stad niet juist en volledig te informeren. Een meerderheid van de raad dacht er echter anders over. Het niet informeren over de mogelijkheid om wel direct een uitkering aan te vragen, maar een wachttijd hanteren van vier weken levert namelijke een besparing op van ca. 2 ton per jaar.

Sociale raadslieden, ombudsmannen, het burgerinitiatief Sociaal Hart Enschede, de onafhankelijke klachtencommissaris en vele burgers, spraken zich uit tegen het beleid. EnschedeAnders, SP en GroenLinks vroegen debatten aan en dienden moties in. Allemaal zonder effect. De Nationale Ombudsman kon echter niet worden genegeerd.
De ombudsman concludeerde dat de gedragingen in Enschede onbehoorlijk zijn en dat Enschede te weinig oog heeft voor de mogelijke schulden en extra kosten die gemaakt worden door diegenen die een zoekperiode opgelegd krijgen. De fatsoensnormen worden overschreden. De onafhankelijke klachtencommissaris had daarnaast nog enkele aanbevelingen om de dienstverlening te verbeteren.

Met het rapport van de ombudsman en de adviezen van de klachtencommissaris onder de arm diende de SP een aantal moties in. De motie die het college opriep om mensen die zich melden voor een uitkering volledig te informeren over hun recht direct een uitkering aan te vragen werd door de hele raad gesteund. Ook werd de motie van de SP om de aanbevelingen van de klachtencommissaris op te volgen aangenomen. De motie om mensen die door het beleid gedupeerd werden te compenseren werd helaas verworpen, net als de motie om verder onderzoek te verrichten bij de afdeling werk en inkomen.

In de beantwoording nam wethouder Welman volgens de SP geen verantwoordelijkheid voor de onbehoorlijke gedragingen. De schuld werd afgeschoven op de consulenten en de financiële positie van de gemeente. De SP was daar zeer helder over: de onbehoorlijke gedragingen zijn een rechtstreeks gevolg van het beleid dat de wethouder zelf heeft voorgesteld. Dat is onbehoorlijk bestuur. De PvdA eiste excuses van de wethouder, SP en EnschedeAnders dienden een motie van wantrouwen in. Na een korte schorsing maakte een zichtbaar aangeslagen wethouder excuses voor het verkeerde beleid. Voor de PvdA was daar de kous mee af. De motie van wantrouwen werd nog gesteund door GroenLinks maar dat was te weinig om een meerderheid te krijgen.

De wethouder mag dus blijven maar het belangrijkste is bereikt. Eerlijke en open informatie naar Enschedeers die zich melden voor een bijstandsuitkering.

Reactie toevoegen

U bent hier