SP Enschede voor asielzoekerscentrum

22 september 2015

SP Enschede voor asielzoekerscentrum

Foto: Paulien Wilkinson

De SP is voor een asielzoekerscentrum op het Eschmarkeveld, uitstel van het besluit zal niet leiden tot een andere locatie. De communicatie met omwonenden moet wel beter, zij moeten intensief betrokken worden de bij volgende stappen. De SP hoopt dat daardoor de weerstand verminderd.
In december 2014 heeft de gemeenteraad unaniem besloten dat in Enschede een asielzoekerscentrum komt voor 600 vluchtelingen. De SP vindt dat we solidair moeten zijn met vluchtelingen en heeft dit voorstel van harte ondersteund.

Meer dan 60 miljoen mensen zijn op de vlucht voor oorlog en geweld. De verhalen van deze vluchtelingen zijn schrijnend. Gemeenten in heel Nederland zijn bereid vluchtelingen op te vangen. De SP is blij dat ook de gemeente Enschede verantwoordelijkheid neemt en asielzoekers een veilig onderkomen wil bieden.

De vraag was afgelopen maandag tijdens de raadsvergadering dus niet of Enschede 600 vluchtelingen op gaat vangen maar waar. De bijdrage van SP raadslid Annelies Futselaar is hieronder te lezen.

"Waar veel landen de opvang van vluchtelingen als een probleem zien, is de gemeenteraad van Enschede van mening dat opvang juist een oplossing is. De raad heeft dan ook unaniem besloten om 600 vluchtelingen een veilige plek te bieden in Enschede.

Als je instemt met de opvang komt iedere politieke  partij voor de moeilijke keuze van een geschikte locatie. En die verantwoordelijkheid nemen we vanavond. Een plek om mensen op te vangen die nu een mensonwaardig leven hebben, ouders die machteloos moeten toezien hoe hun kinderen lijden maar ook alleenstaande mannen die geconfronteerd werden met uitzichtloze armoede of onderdrukking.

De vraag is dus niet of Enschede 600 vluchtelingen op gaat vangen maar waar. De voorwaarden waaraan de locatie moet voldoen hebben we vastgelegd. Alle politieke partijen hebben hiermee ingestemd. Hierbij is ook besloten om het AZC niet op het luchthaventerrein te plaatsen. Zowel vanwege het financiële risico voor de gemeente als vanwege de noodzaak van integratie. Dit staat ook zo vermeld in het openbare raadsvoorstel en is nooit geheim gehouden zoals AZC-Alert en diverse media willen doen geloven.

Het raadsbesluit van December was wel het startpunt van een zoektocht naar een geschikte locatie. Over de manier waarop dit proces heeft plaatsgevonden is de SP ontevreden. Geheimzinnigheid rond de besluitvorming zorgde al veel maanden voor onrust. Maandenlang is er gespeculeerd over de locatie waarbij meestal het Eschmarkerveld werd genoemd. Net als bij de opvang in het Oosterkerkje heeft het college, gesteund door het presidium er weer voor gekozen bewoners zo lang mogelijk in het ongewisse te laten. Ook toen voelden bewoners zich overvallen en onbegrepen. En net als bij het Oosterkerkje gaf de verantwoordelijk Wethouder later toe dat dit niet de juiste keus was. In het presidium heeft de SP meermalen gezegd het hier niet mee eens te zijn, dat je alleen maar draagvlak creëert als je omwonenden betrekt voordat een definitief voorstel op tafel komt. Hier kregen we echter nauwelijks steun voor. De overige partijen waren bang dat er onrust zou ontstaan zonder dat 100% zeker was dat het AZC er zou komen. Uit angst voor onbegrip werden omwonenden onwetend gehouden. De SP snapt de oproep van enkele omwonenden dan ook wel om de Wethouder naar huis te sturen maar als je het goed bekijkt heeft hij alleen maar gedaan wat de gemeenteraad hem heeft opgedragen.

Uit de inventarisatie door de gemeente blijkt dat er slechts 1 locatie voldoet aan de eisen die door de raad en door het COA zijn gesteld voldoet. De SP vindt dat de Raad vanavond hiervoor moet kiezen. Uitstel leidt niet tot een andere locatie. Uitstel leidt niet tot afstel. Uitstel leidt tot nog meer onrust doordat het proces langer duurt. Er wordt valse hoop gecreëerd en daarmee is niemand gediend.

De SP wil ook geen uitstel omdat de vraag naar opvangplekken iedere dag groter wordt. In het hele land nemen gemeentes vluchtelingen op. Bewoners vragen er geregeld zelf om. Een gastvrije gemeente als Enschede mag niet achterblijven en we hebben afgesproken dat we voor opvang zullen zorgen.
De SP heeft begrip voor de reactie van veel omwonenden. De angst dat hun veiligheid en die van hun kinderen ernstig in het geding komt. De angst dat mensen met verkeerde bedoelingen in het AZC komen wonen met alle gevolgen van dien. Daar kom ik zo uitgebreid op terug.

Ook is er zorg over voldoende sociale huurwoningen. Mensen vinden het oneerlijk dat ze jaren moeten wachten op een woning en dat vervolgens een nieuwkomer voorrang krijgt. Dit is echter niet de schuld van de nieuwkomer die ook een dak boven het hoofd nodig heeft maar van jarenlang afbraakbeleid waarbij betaalbare woningen werden gesloopt om duurdere woningen terug te bouwen. Dit om rijkere mensen naar de stad te lokken en om meer belasting te kunnen heffen. De SP verwacht dat enkele tienduizenden vluchtelingen per jaar een verblijfsstatus zullen krijgen. Dit betekent bij een eerlijke verdeling over de gemeentes dat Enschede op jaarbasis enkele honderden statushouders van onderdak moet voorzien en er dus ca. 100 sociale huurwoningen per jaar extra nodig zijn. De SP roept de wethouder dan ook op om snel met de woningbouwcorporatie en eigenaren van leegstaande kantoorpanden in gesprek te gaan over het vergroten van de woningvoorraad. Graag uw reactie hierop.

Dat het AZC geen negatief effect heeft op de waarde van de huizen verbaast de SP. Tenslotte zou het AZC op het luchthaventerrein wel een negatief effect hebben op de vraag naar omliggende kavels. En in een markt zal verminderde vraag vaak leiden tot een lagere prijs. Dit geldt uiteraard alleen als je je huis wil verkopen in de periode dat het AZC er staat. De wethouder geeft aan dat er in geval van twijfel een onafhankelijke commissie kijkt naar eventuele planschade en gaan ervan uit dat adviezen die deze commissie geeft worden opgevolgd.
De opvang van kwetsbare groepen brengt altijd onrust met zich mee door onzekerheid, de verwachte impact op de woonomgeving en het gevoel van onveiligheid. Dat blijkt uit het grote aantal insprekers en de vele brieven die Raadsleden allemaal hebben ontvangen.
De SP begrijpt dat veel omwonenden het AZC liever op het luchthaventerrein geplaatst zien, ze beargumenteren dat ook op het Zuidkamp er sprake zal zijn van integratie. De locatie op het luchthaventerrein
ligt op fietsafstand van het centrum maar toch zal de afstand volgens de SP de integratie tegen gaan. Voor een succesvolle integratie zal dagelijks en uitgebreid contact tussen de Enschedese bevolking en de vluchtelingen nodig zijn. Gebruik van voorzieningen in de woonwijken is dan noodzakelijk. En integratie is van het grootste belang. In de jaren tachtig zag de SP al de
problemen in de wijken met veel migranten en de problemen tussen autochtone en allochtone  bevolkingsgroepen en zei dat integratie noodzakelijk was voor de gastarbeiders en hun gezinnen.
We werden toen weggezet als racisten. Nu is hier geen discussie meer over. Als vluchtelingen niet goed integreren dan zal hun binding met het nieuwe  vaderland kleiner zijn en is de drempel om te participeren groter en de drempel om tegen de normen of zelfs de wet in te gaan kleiner. Maar ook als mensen die hier al wonen hun leefomgeving zo erg zien veranderen dat ze zich er niet meer veilig of thuis voelen treedt hetzelfde effect op. Het is dus van het grootste belang dat we de verbinding zoeken tussen de mensen in plaats van het uitvergroten van de verschillen dat we van elkaar leren in plaats van elkaar achterdochtig aankijken. Accepteren dat er verschillen zijn in geloof, kleding en gewoonten maar onderschrijf wel onze rechtsstaat, democratische beginselen en humanistische tradities. En dat kan alleen maar als er veel contact is tussen de nieuwkomers en de
Enschedeers. Het plaatsen van een AZC naast een woonwijk zal volgens de SP juist op langere termijn de problemen verkleinen in plaats van vergroten. Nu hoor ik u al zeggen dat veel bewoners van het AZC in andere gemeenten worden geplaatst en Enschede dus niet veel heeft aan deze integratie maar als heel Nederland zo denkt komen we er nooit. Laten we hopen en er toe oproepen dat andere gemeenten met AZC's er net zo over denken.

De afstand werkt de integratie tegen maar voor kwaadwillenden extremisten of criminele bendes
zal de afstand geen probleem zijn. Dit kan je alleen maar tegen gaan door het goed screenen van iedereen die binnen komt. Niet voor niets strijdt de Tweede-Kamerfractie van de SP tegen bezuinigingen op de IND en AIVD. Ook de geweldsincidenten die door de Volkskrant en enkele insprekers zijn benoemd houd je met afstand niet tegen aangezien het hier ging om incidenten op het terrein van de AZC's. De afstand biedt wel bescherming tegen gelegenheidscriminaliteit, denk daarbij aan inbraken of ongericht fysiek en verbaal geweld. Juist ter voorkoming van deze criminaliteit en ongewenste gedragingen dient actie ondernomen te worden. Het verplaatsen van een wijkagent is dan wel karig. De SP vraagt voortdurende oplettendheid bij vrijwilligers, professionals en omwonenden.

De gevoelens van onveiligheid van omwonenden moet een constant punt van aandacht zijn. Een actieve houding van iedereen die hieraan kan bijdragen. De SP roept de wethouder op direct aan te geven wanneer extra middelen nodig zijn om de leefbaarheid en veiligheid van de omgeving zo goed mogelijk te waarborgen. Dat betekent niet dat de SP het idee van een aantal mensen deelt dat we te maken krijgen met een grote groep criminelen die we op onze gemeente loslaten. Maar de SP erkent dat er kans is dat er mensen door de mazen van het IND net kruipen of dat door geestelijke problemen of morele tekortkomingen individuen in de fout kunnen gaan.
Graag willen we van de wethouder horen wat hier verder gedaan wordt om de veiligheid zo goed mogelijk te waarborgen.

Ook ziet de SP graag dat reeds bestaande veiligheidsproblemen zoals de door insprekers genoemde drugsoverlast in kaart worden gebracht en aan worden gepakt.

Om weerstand verder te verminderen moeten omwonenden intensief betrokken worden de bij volgende stappen. Het communicatieplan "Enschede leeft mee" kan daaraan bijdragen als het zorgvuldig
wordt uitgevoerd. Dat de communicatiestrategie al maanden geleden is ingezet bestrijdt de SP. Hiermee wordt toch niet bedoeld dat bewoners opgeroepen werden mee te denken over locaties en ze over de reden van afwijzing niet werden geïnformeerd?
De komende periode wordt er een van opbouwen wat afgebroken is; het vertrouwen van omwonenden.
En daar zien we al enkele grote lichtpunten: Vrijdag bood een van de felle tegenstanders van het AZC in het tv programma Pauw zich aan als vrijwilliger. De SP hoopt dat velen haar voorbeeld zullen volgen. Ook andere groepen en individuen geven nu al blijk van solidariteit met onze nieuwe medebewoners.
De SP roept iedereen op solidair te zijn met de vluchtelingen die naar Enschede komen. Ze een
kans te bieden uit het oogpunt van menselijke waardigheid.

De SP stemt voor een asielzoekerscentrum op het Eschmarkerveld onder voorwaarde dat er omwonenden
invloed hebben op maatregelen die hun gevoel van veiligheid kunnen versterken. Laten we ervoor zorgen dat er in Enschede geen tweedeling georganiseerd wordt tussen voor- en tegenstanders van de opening van het AZC op Het Eschmarkerveld dat bevolkingsgroepen niet tegen elkaar worden opgezet maar met elkaar in gesprek komen."

Welk standpunt neemt de SP in t.a.v. de spandoeken langs de Gronausestraat?