Zorg voor natuur en milieu

12 november 2015

Zorg voor natuur en milieu

Afgelopen maand heeft de gemeenteraad, na jaren discussie eindelijk besloten dat we het doel van een afvalloos Twente in 2030 moeten halen. Daarvoor wordt per 1 januari 2017 Diftar ingevoerd en per 1 januari 2019 wordt begonnen met omgekeerd inzamelen. Met omgekeerd inzamelen wordt de grijze afvalcontainer gebruikt voor de inzameling van verpakkingen. Bij goede scheiding is er immers bijna geen restafval meer over. SP Raadslid Ahmed Yilmaz: ”Als ieder van ons vanaf nu alle afval beter scheidt en in de daarvoor bestemde bakken deponeert, moet omgekeerd inzamelen vanaf 2019 mogelijk zijn.”

Allemaal zijn we er van bewust dat we zorg voor de natuur en het milieu moeten hebben. De aarde wordt overladen met onverwerkt afval die hier en daar gedumpt wordt. Alleen al het plastic dat we door de jaren heen hebben laten slingeren is in de open zeeën verworden tot bijna een nieuw stuk land. Ons consumptiegedrag, dat zeker samenhangt met de overproductie door de industrie, heeft ertoe geleid dat we de laatste 25 jaar steeds bewuster zijn geworden van ons milieubelastend gedrag.

Door minder te consumeren, door minder verpakkingsmateriaal rond te laten slingeren en het te deponeren in de daarvoor bestemde verpakkingen/plastic brengpunten, kunnen we de hoeveelheid restafval verminderen. Ook zullen we bewuster moeten worden van het feit dat afval een foute benaming is geworden. Want wat we vroeger voor afval hebben aangezien en zo snel mogelijk wilden kwijtraken, weten we nu, is eigenlijk grondstof voor andere, nieuwe producten.

Reacties

Maar dieselolie in cavernes is geen probleem? Moet kunnen? Waarom laten we dit wel gebeuren?

De SP is tegen opslag van dieselolie in zoutcavernes.

Ook willen we geen giftig afval in de zoutcavernes