De sociale werkvoorziening in Enschede

16 september 2008

De sociale werkvoorziening in Enschede

De Wet Sociale Werkvoorziening maakt het mogelijk dat mensen met een beperking kunnen werken. Het CWI bepaalt wie in aanmerking komt voor een WSW indicatie. Sinds 1 januari 2008 geldt de nieuwe Wet Sociale werkvoorziening die aansluit op het zoveel mogelijk werken in een zo normaal mogelijke werkomgeving. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering en ontvangt een flink bedrag per gerealiseerde werkplek. Voor elke gerealiseerde "begeleid werken"plek wordt een bonus uitgekeerd. Een begeleide werkplek valt niet onder de WSW- CAO en de werkgever is geen SW bedrijf. Deze situatie levert het gevaar op dat de werkdruk te hoog wordt omdat werkgevers inzetten op productiviteit en de gemeente op taakstelling. Bij alle ontwikkelingen hoort natuurlijk het belang van de WSW geïndiceerde voorop te staan. Daaraan ondergeschikt horen taakstellingen te zijn. Daarover gaan de problemen waarmee de o.a. de SP geconfronteerd wordt. Taakstelling lijkt boven het belang van werknemers te gaan.

Sinds ik 2 jaar geleden een week stage heb gelopen bij de DCW en verschillende bedrijven waar gedetacheerde werknemers werken, heb ik steeds contact gehouden met een aantal werknemers. Opvallend was dat de laatste tijd steeds meer werknemers contact zochten met de SP. Toen ik hoorde dat werknemers ook bij andere externe instanties hun problemen neerlegden werd het tijd ervaringen uit te wisselen. De ernst van de berichten waren voor SP 2e kamerlid Paul Lempens, deskundig op het gebied van de WSW, aanleiding duidelijk te krijgen wat zich in Enschede afspeelt. Verslagen van gesprekken die ik met medewerkers heb gehad, problemen die bij artikel 1 Overijssel en de vakbonden zijn neergelegd, hebben als belangrijkste de volgende punten opgeleverd:

• meldingen van discriminatie en intimidatie
  • ARBO regels die niet nageleefd worden
  • ziekteverzuimregels die zo streng zijn dat ze voor misstanden zorgen
  • functioneringsgesprekken die niet structureel worden gehouden
  • door verdringing (workstep) is er regelmatig tekort aan werk
  • de vertrouwenspersoon is niet direct aanspreekbaar.

Genoeg reden voor de SP fractie over bovenstaande punten vragen te stellen aan de verantwoordelijk wethouder.

Annelies Futselaar