Huisjes in en om het Rutbeek?

9 april 2024

Huisjes in en om het Rutbeek?

Al meer dan veertig jaar wordt er gepraat over huisjes in en om het Rutbeek. Telkens werd dit plan op de één of andere manier teruggefloten. Of het nou om de Kroon of de Raad van State ging, het plan bleek altijd dubieus te zijn. Ook nu zijn de bezwaren van allerlei natuur- en milieu instanties niet van de lucht. Deze instanties hebben allen terechte bezwaren tegen het aantasten van de natuur op het Rutbeek.

Het laatste bezwaar wat binnen kwam was van de Natuur- en Milieuraad, een prominente adviesgever binnen onze gemeente. Ook stond er laatst een artikel in de Tubantia van Vitens dat drinkwateraansluitingen voor nieuwbouwwoningen in de nabije toekomst niet meer vanzelfsprekend zijn. Voor de SP is het nu de vraag of de bouw van 250 woningen in de nabije toekomst niet ten koste zal gaan van sociale huur- en andere nieuwbouwprojecten in onze stad? Dat zou van de zotte zijn!

Verder is de SP Enschede van mening dat het onzeker blijven van de financiële situatie van de projectontwikkelaars een reden om niet aan dit project Rutbeek te beginnen. Tenslotte is het al meer dan veertig jaar niet gelukt om het van de grond te krijgen.

SP Enschede is geen voorstander van een hoogst onzeker miljoenenproject dat een grote wissel op onze natuur zal trekken.

Piet van Ek
Fractievoorzitter SP Enschede