AutoMaatje rijdt door! Motie van SP Enschede aangenomen in de gemeenteraad!

26 maart 2024

AutoMaatje rijdt door! Motie van SP Enschede aangenomen in de gemeenteraad!

Foto: Gemeente Enschede

Maandagavond is de motie van de SP om de sociale vervoersdienst AutoMaatje van Alifa financieel te blijven steunen met 33 stemmen voor en 3 stemmen tegen aangenomen door de Enschedese gemeenteraad. Een klinkende overwinning die er vooral voor zorgt dat de vrijwilligers van AutoMaatje achter het stuur en aan de telefoon ook na 1 juli van dit jaar gewoon door kunnen gaan met doen waar ze goed in zijn: mensen in de buurten of wijken helpen om zo lang en zo goed mogelijk mobiel te blijven!

“Met deze motie geven wij de wethouder heel duidelijk een duwtje in de rug om samen met Alifa te zorgen dat de toekomst van AutoMaatje in Enschede gewaarborgd is”, aldus SP-fractievoorzitter Piet van Ek.

In Enschede hebben we goud in handen met AutoMaatje. Vrijwillige chauffeurs die minder mobiele Enschedeërs naar een zorgafspraak, een sociale activiteit in de buurt of naar familie en vrienden in Enschede en omgeving brengen. Het is een sociaal project, uitgevoerd door welzijnsorganisatie Alifa en ondersteund door de ANWB, in de vorm van een vervoersdienst.

Maar begin dit jaar bleek dat de wethouder de ondersteuning van AutoMaatje wilde stopzetten. Uitleg: het is te duur. Als SP Enschede nemen wij echter geen genoegen met dergelijke botte bezuinigingen. Wij weten namelijk dat AutoMaatje heel belangrijk is voor het welzijn in Enschede en hoe AutoMaatje gewaardeerd wordt door gebruikers, vrijwilligers en mantelzorger.

Als SP hebben we het onderwerp daarom op de agenda gezet zodat de wethouder uitleg kon geven en de andere politieke partijen konden aangeven wat zij van  AutoMaatje vinden. Nadat ons SP-fractielid Karel van der Leij het initiatief had genomen gaven veel andere partijen aan ook de meerwaarde van AutoMaatje te zien. Wethouder Vedder moest hierna wel kleur bekennen en toezeggen met Alifa in gesprek te gaan over het voortzetten van AutoMaatje.

De SP zou de SP echter niet zijn als we deze toezegging van de wethouder niet zwart op wit wilden hebben. Daarom heeft fractievoorzitter Piet van Ek maandagavond in de gemeenteraad een plan ingediend om de financiële ondersteuning van AutoMaatje door de gemeente Enschede structureel te maken.

Dit plan is aangenomen met 33 stemmen voor en maar 3 stemmen tegen! Alleen de fracties PVV en FvD stemden tegen.

Dit betekent dat de vrijwilligers van AutoMaatje achter het stuur en aan de telefoon ook na 1 juli van dit jaar gewoon door kunnen gaan met doen waar ze goed in zijn: mensen in de buurten en wijken helpen om zo lang en zo goed mogelijk mobiel te blijven!