Zorgen over huisartsenpraktijk Co-Med

21 april 2024

Zorgen over huisartsenpraktijk Co-Med

Foto: SP

In de zorg is er al een geruime tijd sprake van huisartsenpraktijken die worden opgekocht door snel geld, zogeheten private equity bedrijven. Het doel van deze partijen is om zoveel mogelijk snelle winst te halen. Het gaat hier om winsten van soms wel 15 tot 20 procent in een paar jaar tijd! Hierdoor komt de zorg voor patiënten onder druk te staan. Lange wachtrijen, uitsluitend mogelijkheid voor digitale consulten en slechte bereikbaarheid zijn meer regel dan uitzondering.

SP-lid Bas Groothengel is één van de 9000 Enschedeërs die patiënt is bij een huisartsenpraktijk van het bedrijf Co-Med. “Het lijkt erop dat Co-Med meer belang heeft bij winst maken dan bij het leveren van goede zorg. Dit is een uiterst kwalijke zaak, alleen echter een logisch effect van het marktdenken wat helaas ook plaatsvindt in onze zorg”.

Omdat de SP afgelopen donderdag 18 april een kamerdebat aangevraagd had met Conny Helder (minister voor Langdurige Zorg), was Bas met een groep SP-leden in Den Haag.

Voor de start van het debat heeft de delegatie van SP-leden en gedupeerde patiënten van Co-Med aan de minister een zwartboek met meldingen overhandigd. De minister nam het zwartboek in ontvangst en enige tijd later begon het debat.

Jimmy Dijk, de fractievoorzitter van de SP in de Tweede Kamer was hierbij heel duidelijk: winst maken over de rug van burgers, van patiënten, moet per direct verboden worden. Tijdens het debat werd duidelijk dat naast de SP ook GroenLinks-PvdA, CDA en de PVV voor een verbod op dit soort praktijken met private equity in de zorg waren.

De minister bleef echter ontkennen en wijzen naar anderen vanuit een idee dat private equity in de zorg ook ‘goede zaken’ met zich kan meebrengen. Ze legde hier de nadruk bij dat ontwikkeling en innovatie zo gestimuleerd konden worden. Het lijkt erop dat deze minister van liberale huize waarschijnlijk niet van standpunt zal veranderen over private equity in de zorg.

Daarom diende Jimmy Dijk een tweetal moties in en riep de Tweede Kamer op om samen op te trekken bij het maken van initiatiefwetgeving om de minister echt te dwingen private equity in de zorg uit te bannen.

Aankomende dinsdag 23 april zal in de Tweede Kamer gestemd worden over de voorliggende moties.

SP Enschede is een meldpunt gestart voor klachten over de huisartsenpraktijk van Co-Med in Enschede.