SP fractievoorzitter Piet van Ek haalt ‘gratis bier’ van collegepartijen onderuit

21 oktober 2023

Vorige week maandagavond zorgde de stelligheid van SP-er Piet van Ek ervoor dat collegepartijen VVD en BBE bakzeil moesten halen. Aan de orde was de parkeervisie. De parkeervisie is het plan van de gemeente om het parkeren in Enschede voor de komende jaren te regelen. Aan dit plan was vier jaar gewerkt.

Voor de SP Enschede is het van belang dat dit plan financieel goed in elkaar steekt. Hiervoor is een model gemaakt dat door Piet van Ek was ingezien en beoordeeld. Wat schetste echter de verbazing: collegepartij VVD diende een aantal wijzigingen in die de financiële basis onder het plan vandaan schopte én wethouder Teutelink ging hierin mee.

Voor Piet van Ek was daarmee de maat vol: “Ik kan als raadslid u niet controleren op basis van uw modellen, die ik niet kan inzien”, gaf hij aan, en “De SP wordt altijd de maat genomen om met dekking te komen voor plannen, maar de collegepartijen kunnen zomaar met geld strooien en gratis bier weggeven?”.

Uiteindelijk weigerde Piet van Ek om te stemmen en werd de gang op gestuurd samen met de solidaire SP-er Karel van der Leij. Omdat de wethouder het antwoord van de berekeningen schuldig moest blijven is de parkeervisie nu doorgeschoven naar de volgende raadsvergadering. De SP volgt het onderwerp en blijft het college scherp controleren.

Achtergrond: https://www.1twente.nl/artikel/3654936/raadslid-de-gang-op-gestuurd-maar-hij-krijgt-zijn-zin-stemming-over-parkeerbeleid-enschede-uitgesteld