h
Verkiezingsprogramma 2014

Onderwijs

  • Een veilige, sociale en gezonde leeromgeving
  • Een vangnet voor risicoleerlingen
  • Schoolgebouwen en de omgeving moeten veilig en gezond zijn
  • Verhogen multifunctionaliteit van gebouwen
  • Behoud peuterspeelzalen in wijken en dorpen
  • Goede afstemming onderwijsorganisaties en bedrijfsleven

Continue ontwikkeling is belangrijk. Het draagt rechtstreeks bij aan de gezondheid en het geluk van
mensen en vergroot de kijk op de wereld en de kansen op de arbeidsmarkt.

 
Een veilige, sociale en gezonde leeromgeving

Een groot deel van de dag brengen kinderen op school door. Dat betekent niet dat de ouders dan geen
verantwoordelijkheid hebben voor hun kinderen. Zij zijn verantwoordelijk voor de opvoeding thuis, maar ook voor het gedrag van hun kinderen onder en na schooltijd. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen beter
presteren als er goed contact is tussen school en thuis. Ouders moeten daarom betrokken zijn bij de schoolloopbaan van hun kinderen.

Opleiding en financiële draagkracht van ouders mogen niet van invloed zijn op ontwikkelingsmogelijkheden van kinderen en jongeren. De SP vindt dat ieder kind evenveel kans moet hebben zich maximaal te ontwikkelen. De SP is voorstander van de stichting Leergeld, die financiële steun biedt aan ouders die niet kunnen betalen voor onder andere schoolreisjes, een computer thuis of de ouderlijke bijdrage. Waar door omstandigheden de continuïteit in het leerproces schade dreigt op te lopen, horen leerlingen en gezinnen intensief ondersteund te worden bij de opvoeding.

Om de veiligheid op scholen te bevorderen, is het nodig om op elke school een conciërge te hebben, die
toezicht houdt op het komen en gaan van mensen.
De school is een belangrijke schakel in de keten van zorg rondom leerlingen en de gezinnen waarvan zij deel uitmaken. De school beperkt zich zoveel mogelijk tot een signalerende functie. Verdere zorg ligt bij de daarvoor aangewezen organisaties. Om de drempel naar hulpverlening zo laag mogelijk te houden is er voor ouders en leerlingen in iedere wijk een onafhankelijk vertrouwenspersoon.

De SP houdt van maatwerk en ruimte voor een brede individuele ontwikkeling. Om hiervoor ook op scholen ruim baan te kunnen geven, zal het aantal scholen, en dan met name in het basisonderwijs, moeten toenemen. De klassen moeten kleiner, om de leerkrachten de mogelijkheid te geven om leerlingen meer aandacht te kunnen schenken. Met andere woorden: weg met de leerfabrieken!

Scholen horen een afspiegeling te zijn van de maatschappij en hiermee de integratie te bevorderen. Zwarte of witte scholen horen in dit plaatje niet thuis. Om tot een niet al te afwijkende bevolkingssamenstelling van de klas te komen, moet ook de bevolkingssamenstelling van de wijk een afspiegeling van de maatschappij zijn. Om dit voor elkaar te krijgen, zal er bij het toekennen van woningen beter gekeken moeten worden naar de samenstelling van de wijk.

Onze samenleving is continu aan het veranderen. De klassieke gezinssamenstelling van vader, moeder en kinderen, waarbij vader de kostwinnaar is en moeder verantwoordelijk is voor het huishouden, komt steeds minder voor. De groei van het aantal eenoudergezinnen en gezinnen waarvan beide ouders werken, doet de behoefte aan overblijven en naschoolse opvang toenemen. De SP vindt dat aan deze behoefte niet voldaan kan worden door leerkrachten en vrijwillige ouders in te zetten. Er zijn professionals met een goede opleiding voor nodig, om kwaliteit en deskundigheid te kunnen waarborgen.

 
Een vangnet voor risicoleerlingen

Als om wat voor een reden dan ook, een leerling buiten de boot dreigt te vallen, dan moet er ingegrepen
worden. Iedereen hoort uiteindelijk een diploma of startkwalificatie te halen, waarmee je aan het werk
kunt. Soms is een goed gesprek met een leerkracht of docent voldoende om problemen op te lossen.

Soms is er helaas meer voor nodig. De SP is van mening dat de school of andere onderwijsinstelling, dan de verantwoordelijkheid heeft, om in een vroeg stadium, in gesprek te gaan met de ouders, of om de hulp in te roepen van maatschappelijk werk of andere instanties. De leerplichtambtenaar en de onderwijsinstelling spelen hierbij een belangrijke rol. Als dit niet helpt is een melding bij het Algemeen Meldpunt Kindermishandeling het enige middel om kinderen te beschermen tegen onveilige situaties.

Spijbelen moet stevig worden aangepakt. De leerplichtambtenaar moet al snel worden ingelicht als er
sprake is van ongeoorloofd verzuim. Met name ouders dienen meer betrokken te worden bij de aanpak en
worden aangesproken op hun verantwoordelijkheden.

 
Schoolgebouwen en de omgeving moeten veilig en gezond zijn

Om goed te kunnen leren, moeten de gebouwen goed geconstrueerd zijn. De lucht moet voldoende zuurstof bevatten en zo min mogelijk ziektekiemen. Er dient sprake te zijn van goede isolatie, om energie te besparen. Om de lesstof goed te kunnen opnemen, moet het niet te warm zijn en ook niet te koud.

Beweging en sport zijn van groot belang, maar dan moet er wel sprake zijn van deugdelijke gymnastieken
speeltoestellen. Ook de algemene hygiëne is belangrijk. Al deze zaken moeten regelmatig worden gecontroleerd en indien noodzakelijk, direct worden aangepakt.

Chaotische en gevaarlijke verkeerssituaties door parkerende ouders moeten voorkomen worden, door het
invoeren van een stopverbod bij elke school.

 
Verhogen multifunctionaliteit van gebouwen

In het weekend en ‘s avonds, worden gebouwen waar onderwijs wordt gegeven, vaak niet gebruikt. Juist op deze tijden worden allerlei soorten cursussen gegeven, komen clubjes bij elkaar en zijn er andere maatschappelijk relevante activiteiten. Om efficiënter gebruik te maken van gebouwen die met gemeenschapsgeld zijn gebouwd, stelt de SP voor om scholen open te stellen voor deze activiteiten.
Uiteraard dient er wel goed overleg plaats te vinden. Op deze manier kunnen de scholen een nog belangrijker functie vervullen in het maatschappelijk veld van de wijk.

 
Behoud peuterspeelzalen in wijken en dorpen

Peuterspeelzalen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Ze leren er spelen, praten en het contact met leeftijdsgenootjes is van belang voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Bovendien is de peuterspeelzaal een goede opstap naar kleuterschool.

Iedere peuter hoort de mogelijkheid te hebben om een speelzaal te bezoeken. Het is dan ook nodig dat er altijd eentje in de buurt is. Het op dit moment recente voorbeeld van het mogelijke sluiten van een peuterspeelzaal in Boekelo, heeft dus niet de instemming van de SP.

 
Goede afstemming onderwijsorganisaties en bedrijfsleven

Het is van maatschappelijk belang dat afgestudeerde studenten een baan vinden. Tegelijkertijd is het van belang dat het bedrijfsleven genoeg opgeleide mensen kan vinden om vacatures vervuld te krijgen.
Studenten kiezen vaak niet voor opleidingen die voldoen aan de vraag uit het bedrijfsleven. Ook zijn er klachten dat de opleidingen niet aansluiten bij diverse beroepen in de praktijk. Het vinden van geschikte stageplekken is moeilijk en soms zelfs onmogelijk. De SP heeft van verschillende studenten gehoord, dat dit reden is om van studie te wisselen, of zelfs met de studie te stoppen.

Om meer mensen aan het werk te krijgen, moeten er oplossingen gevonden worden. Dit vraagt een grote inspanning van het bedrijfsleven, onderwijsorganisaties en de verschillende overheidslagen. Het sleutelwoord is communicatie.

Het onderwijs moet zich er meer van bewust worden, welke eisen het bedrijfsleven stelt aan de verschillende beroepen en aan welke beroepen er behoefte is. Vervolgens moeten de onderwijsprogramma’s hierop worden aangepast en studenten en scholieren moeten goede voorlichting krijgen met welk beroep de kans op een baan het grootst is.

Het bedrijfsleven moet meewerken aan het creëren van meer stageplekken. Dit is een goede manier om de beroepsopleiding meer te laten aansluiten op de praktijk. Ook zou het bedrijfsleven meer kunnen investeren in interne opleidingen. Het lijkt de SP dan wel van belang om de opleiding niet alleen specialistisch in te richten, zodat de student/werknemer dan ook inzetbaar is op andere plekken binnen het bedrijf, of wellicht bij een ander bedrijf. Er dient overigens wel opgemerkt te worden dat de SP tegen sponsoring van onderwijsorganisaties door het bedrijfsleven is.

Het rijk, de provincie en de gemeente hebben de taak om het bedrijfsleven en het onderwijs er toe te bewegen om met elkaar in gesprek te gaan en om maatregelen te treffen. Deze overheidslagen hebben de mogelijkheid om informatie te verzamelen wat betreft vraag en aanbod. Die informatie moet gebruikt worden om problemen vroegtijdig te signaleren en bespreekbaar te maken bij het bedrijfsleven en het onderwijs.

U bent hier