Openheid

Een steeds kleinere groep mensen neemt de moeite om te gaan stemmen. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 kwam slechts de helft een stem uitbrengen, wat een historisch dieptepunt is. Aan een steeds groter wordende kloof tussen burgers en politici ligt wantrouwen ten grondslag. Bestuurders informeren burgers graag zo laat mogelijk over plannen, zodat deze voor een voldongen feit komen te staan. Een voorbeeld hiervan is het toewijzen van locaties voor de opvang van kwetsbare groepen, waarbij de gemeente bewust laat de beslissing bekend maakt om het protest in de buurt te verminderen. De SP is van mening dat juist door vooraf te overleggen met de buurt, voorkomen kan worden dat er grote protesten ontstaan. Democratie is gebaat bij openheid en respect voor elkaars standpunten. Hiervoor is een goede communicatie tussen burgers en de gemeente een eerste voorwaarde. Deze communicatie mag geen eenrichtingsverkeer zijn en er moet sprake zijn van openheid.