Werkende armen

Er is in Enschede een groeiende groep mensen, die wel werk heeft, maar waarvan het inkomen onder de armoedegrens ligt. Je kunt hier bijvoorbeeld denken aan mensen die een slecht betaalde parttime baan via een uitzendbureau hebben, of aan zelfstandige ondernemers zonder personeel (ZZP-ers) die het niet lukt om voldoende omzet te draaien. Deze mensen worden niet meegenomen in de cijfers over werkloosheid en zijn niet in beeld bij de gemeente. Ook hebben ze vaak geen recht op een aanvullende uitkering.De SP is van mening dat er voor deze groep moet worden opgekomen. Het eerste wat moet gebeuren is dat de gemeente weet om welke mensen het gaat. Vervolgens moet er gezocht worden naar manieren om deze mensen te ondersteunen. De SP in Enschede kan dit niet alleen. Het zal misschien nodig zijn om wetswijzigingen door te voeren. Daarom zal de SP in Enschede over dit onderwerp contact opnemen met de SP-fractie in de Tweede Kamer.