Verkiezingsprogramma SP Enschede 2018-2022

Banen voor de toekomst

De SP is ervan overtuigd dat er voor iedereen passend werk is. Er is echter lang niet altijd een baan voorhanden. Door investeringen in de economie komen er meer banen in Enschede.

Stabiele groei

Enschede zit in een verandering van de oude textielstad naar een hightech stad. Voor een langdurige, stabiele economische groei is het echter van belang dat we ons niet op één segment richten. Naast de hightech banen richten wij ons ook op banen in de zorg en in de groene energie.

Toerisme

Enschede heeft potentie als toeristische stad in Twente. Hiervoor hebben we een gezellige binnenstad, een ongerept buitengebied en musea nodig.

Bedrijventerreinen

Leegstaande bedrijventerreinen kosten ons klauwen met geld. Wij willen de komende 4 jaar het overschot aan bedrijventerreinen afboeken.
Het luchthaventerrein en omliggende gebieden ontwikkelen we zoals afgesproken: als één geheel en met oog op de omliggende natuur.
De Usseler Es wordt geen bedrijventerrein. In samenspraak met de omwonenden bekijken we de mogelijkheden om van de Usseler Es een zonnepark te maken.

Ondernemers

Zonder ondernemers is er ook geen werk. Startende ondernemers ondersteunen we waar nodig met advies. Het ROZ (Regionale Organisatie Zelfstandigen) speelt hierin een belangrijke rol. Bestaande ondernemers blijven we ondersteunen met het zoeken naar personeel.
Ondernemers die mensen met een beperking in dienst hebben, hebben bij ons een streepje voor. Zij worden extra ondersteund vanuit de sociale werkvoorziening.

Uitkeringsgerechtigden

Mensen die een beroep moeten doen op de bijstand worden volledig geïnformeerd over hun rechten en hun plichten. Zij worden met respect behandeld en draconische boetes voor administratieve fouten worden afgeschaft. Werken met behoud van bijstandsuitkering vinden wij alleen acceptabel als dit maximaal drie maanden duurt en als er zicht is op een betaalde baan. Mensen die opzettelijk frauderen worden hard aangepakt.
Iedereen aan de slag
De SP vindt dat iedereen die niet werkt zich in zou moeten zetten voor hun naasten of de samenleving. Met een positieve benadering begeleiden we mensen naar vrijwilligerswerk. Waar nodig begeleiden we ook de organisaties waar de vrijwilligers aan de slag gaan.