Verkiezingsprogramma 2014

Enschede verdient meer (SP)!

De laatste jaren is weer eens gebleken dat Enschedeërs van aanpakken weten. Waar de economischecrisis heeft huisgehouden hebben ze de tering naar de nering gezet en hebben bedrijven met innovatieveproducten en werkwijzen zich nationaal en internationaal op de kaart gezet. Waar de samenlevingverandert en tegenstellingen uitvergroot worden, stellen de mensen zich buigzaam op en hebben ze respect voor elkaars culturele identiteit. En waar de overheid het af liet weten, hebben burgers en instellingen ervoor gezorgd dat de leefbaarheid in de wijken op pijl blijft en dat de mensen de zorg krijgen die ze nodig hebben.

De economische vooruitzichten zijn voor de komende jaren beter. De financiële situatie van de gemeente zal echter nog jaren zorgwekkend blijven waardoor aanvullende bezuinigingen nodig zullen zijn. Toch stelt de SP zich tot doel om de komende 4 jaar de achterstand die Enschede heeft op o.a. het gebied van werkgelegenheid, inkomen en onderhoud van woningen te verkleinen.

Door een goede samenwerking en afspraken met onderwijsinstellingen, woningcorporaties en zorginstellingen en een sterke overheid kunnen we beleid maken waarmee we dit doel kunnen bereiken.
Maar bovenal hebben we de ijver, nuchterheid en flexibiliteit waar Enschedeërs om bekend staan nodig.

Enschede, de hoofdstad van Twente:

• een stad met een schitterend buitengebied en stadswijken met veel groen
  • een stad met veel opleidingsmogelijkheden. Middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs en een universiteit. Een kenniscentrum dat mogelijkheden biedt voor innovatief ondernemen
  • de stad van FC Twente, maar ook van heel veel amateursportverenigingen. Waar iedereen lid van kan worden
  • een stad waar ruimte is voor bedrijvigheid en ondernemers
  • een stad met volop mogelijkheden te genieten van kunst en cultuur en waar altijd wat te beleven valt
  • een stad waar veel vrijwilligers een rol spelen in buurten, wijken, verenigingen en een helpende hand bieden bij zorg- en welzijnsorganisaties
  • een stad met bewoners uit allerlei culturen die allemaal hun steentje bijdragen aan een veelzijdige samenleving

Maar, Enschede de hoofdstad van Twente:

• heeft een hoog werkloosheidspercentage
  • heeft veel laag opgeleide bewoners
  • heeft veel bewoners die in armoede leven