h

Verkeer en Vervoer

Vrachtverkeer

Verkeer geeft overlast op het gebied van veiligheid, geluid en verontreiniging. Om deze overlast terug te dringen zijn maatregelen nodig om mensen uit hun auto te krijgen. Maar ook vrachtverkeer levert overlast op. Op het gebied van het milieu is het beter om minder vrachtauto’s te gebruiken en meer transport via het water en het spoor te laten verlopen. Verder zorgt vrachtverkeer ook voor onveiligheid en geluidsoverlast in de wijken. In sommige buurten is er ook overlast door (illegaal) geparkeerde vrachtauto’s.

Lees verder

Verkeersveiligheid

De SP vindt het belangrijk dat verkeersveiligheid in de wijken bevorderd wordt, vooral de verkeersveiligheid rondom scholen en andere plaatsen waar veel kinderen komen. Belijning en bebording moeten duidelijk en juist zijn. Er moet in de woonwijken extra worden gecontroleerd of men zich aan de verkeersregels houdt. Ouders moeten gestimuleerd worden hun kinderen te voet of op de fiets naar school te brengen. Ook moet er bij alle scholen een stopverbod voor auto’s komen. De SP vindt dat kinderen moeten leren veilig en zelfstandig aan het verkeer deel te nemen.

Lees verder

Transferia

Een manier om de verkeersdruk in de stad te verminderen is het realiseren van transferia, waar mensen die met de auto naar Enschede komen over kunnen stappen op de bus. Hiervoor kan, waar mogelijk, gebruik worden gemaakt van bestaande parkeerplaatsen.

Lees verder

Bussen

Om ervoor te zorgen dat ook mindervalide passagiers zonder problemen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer, moeten alle bussen en bushaltes goed toegankelijk zijn, ook voor rolstoelgebruikers. Vanaf elk adres hoort binnen 500 meter een bushalte te zijn. Door de komst van de HOV-lijnen (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) zijn er goede snelle busverbindingen, maar de afstand van sommige woningen tot de dichtstbijzijnde bushalte is hierdoor te groot geworden. De oplossing hiervoor is meer inzet van de buurtbus en het uitbreiden van lijn 7.

Lees verder

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer is een nutsvoorziening, iedereen moet hier gratis gebruik van kunnen maken. Om te beginnen voor 65-plussers en kinderen tot 12 jaar. De kosten hiervoor kunnen gedeeltelijk worden terugverdiend door minder luchtverontreiniging en via besparingen op de investeringen in de infrastructuur. Het doel hiervan is niet alleen het verbeteren van de bereikbaarheid. Er zit ook een sociaal aspect aan, namelijk het bevorderen van de mobiliteit van ouderen. Hierdoor kunnen zij beter blijven deelnemen aan de samenleving.

Lees verder

Fietsgebruik

Om ervoor te zorgen dat meer mensen de fiets nemen, moeten er een goede infrastructuur en aantrekkelijke fietsvoorzieningen zijn. Dit bevordert de veiligheid en heeft meer invloed op het terugdringen van files dan welke verbetering specifiek gericht op autoverkeer dan ook. Fietsstroken moeten breed genoeg zijn (2 m) en goed worden onderhouden. Ook ruime openingstijden en het vergroten van de bekendheid van de gratis (bewaakte) fietsenstallingen kunnen bijdragen aan het bevorderen van het fietsgebruik.

Lees verder

Autowegen

De automobiliteit is de laatste jaren toegenomen en het lijkt erop dat dit de komende jaren niet verandert. Deze toename van het autoverkeer is slecht voor de verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en leefbaarheid van de stad. Het aanleggen van meer en bredere wegen is geen oplossing, ook omdat de beschikbare ruimte beperkt is. Het beleid zal er op gericht moeten zijn om mensen te motiveren om de auto te laten staan en te kiezen voor de fiets of het openbaar vervoer. De SP wil dan ook geen noordwestelijke rondweg en geen aansluiting (van de Weerseloseweg) op de A1.

Lees verder

U bent hier