h

Fietsgebruik

Om ervoor te zorgen dat meer mensen de fiets nemen, moeten er een goede infrastructuur en aantrekkelijke fietsvoorzieningen zijn. Dit bevordert de veiligheid en heeft meer invloed op het terugdringen van files dan welke verbetering specifiek gericht op autoverkeer dan ook. Fietsstroken moeten breed genoeg zijn (2 m) en goed worden onderhouden. Ook ruime openingstijden en het vergroten van de bekendheid van de gratis (bewaakte) fietsenstallingen kunnen bijdragen aan het bevorderen van het fietsgebruik. Op veel plekken, zoals uitgaanscentra en winkels, zijn meer kleinschalige parkeervoorzieningen nodig zoals fietsnietjes. Lang wachten voor verkeerslichten in de uitlaatgassen is voor fietsers vervelend, ongezond en ontmoedigt het gebruik van de fiets. De wachttijd moet waar mogelijk beperkt worden tot maximaal 40 seconden. Op plekken waar regelmatig langer dan 20 seconden gewacht moet worden, moet een wachttijdindicator aangebracht worden, dit kan veel door rood licht rijden voorkomen. Ook moeten fietsers meer voorrang krijgen bij stoplichten. Fietsdiefstal is een van de belangrijkste redenen waarom mensen op de korte afstand de auto nemen in plaats van de fiets. Er moet meer aandacht komen voor het bestrijden van fietsdiefstal. Om diefstal beter te kunnen te voorkomen, zijn er meer gratis bewaakte stallingen nodig.

U bent hier