h
Verkiezingsprogramma 2014

Verkeer en Vervoer

  • Gebruik van de fiets stimuleren
  • Geen noordelijke rondweg (NOEK)
  • Gratis openbaar vervoer voor ouderen
  • Beter toegankelijke bussen en bushaltes
  • Transferia in Enschede-Noord, Oost en West
  • Meer aandacht voor verkeersveiligheid in de wijken
  • Minder verkeersoverlast door vrachtwagens

De automobiliteit is de laatste jaren toegenomen en het lijkt erop dat dit de komende jaren niet verandert.
Deze toename van het autoverkeer is slecht voor de verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en leefbaarheid van
de stad. Het aanleggen van meer en bredere wegen is geen oplossing, ook omdat de beschikbare ruimte
beperkt is. Het beleid zal er op gericht moeten zijn om mensen te motiveren om de auto te laten staan en
te kiezen voor de fiets of het openbaar vervoer.

 
Gebruik van de fiets stimuleren

Om ervoor te zorgen dat meer mensen de fiets nemen, moeten er een goede infrastructuur en aantrekkelijke fietsvoorzieningen zijn. Dit bevordert de veiligheid en heeft meer invloed op het terugdringen van files dan welke verbetering specifiek gericht op autoverkeer dan ook.
Fietsstroken moeten breed genoeg zijn en goed worden onderhouden.
Ook ruime openingstijden en het vergroten van de bekendheid van de gratis (bewaakte) fietsenstallingen
kunnen bijdragen aan het bevorderen van het fietsgebruik.
Op veel plekken zoals uitgaanscentra en winkels zijn meer kleinschalige parkeervoorzieningen nodig zoals
fietsnietjes.
Lang wachten voor verkeerslichten in de uitlaatgassen is voor fietsers vervelend, ongezond en ontmoedigt
het gebruik van de fiets. De wachttijd moet waar mogelijk beperkt worden tot maximaal 40 seconden.
Fietsdiefstal is een van de belangrijkste redenen waarom mensen op de korte afstand de auto nemen in
plaats van de fiets. Er moet meer aandacht komen voor het bestrijden van fietsdiefstal.

 
Geen noordelijke rondweg (NOEK)

De SP is niet voor aanleg van de Noordelijke ontsluiting Enschede Kennispark (NOEK) aansluiting (van de
Weerseloseweg) op de A1. Zeker gezien de zorgwekkende financiële situatie van de gemeente Enschede is het niet verantwoord om deze dure weg, die minimaal 13 miljoen gaat kosten, aan te leggen.
De NOEK doorsnijdt een gebied met talrijke zeldzame dieren en planten. Bovendien is uit de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) gebleken dat de NOEK meer kost dan oplevert. Ook biedt deze weg geen oplossing voor de verkeersdrukte in Enschede Noord.

 
Gratis openbaar vervoer voor ouderen

Het openbaar vervoer is een nutsvoorziening, wij vinden dat iedereen hier gratis gebruik van moeten kunnen maken. Om te beginnen voor 65-plussers. De kosten hiervoor kunnen gedeeltelijk worden terugverdiend door minder luchtverontreiniging en via besparingen op de investeringen in de infrastructuur.
Het doel hiervan is niet alleen het verbeteren van de bereikbaarheid, maar ook het bevorderen van de
mobiliteit van ouderen. Hierdoor kunnen zij beter blijven deelnemen aan de samenleving.

 
Beter toegankelijke bussen en bushaltes

Om ervoor te zorgen dat ook minder validen zonder problemen gebruik kunnen maken van het openbaar
vervoer, moeten alle bussen en bushaltes goed toegankelijk zijn, ook voor rolstoelgebruikers. Vanaf elk
adres hoort binnen 500 meter een bushalte te zijn. Door de komst van de HOV-lijnen (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) zijn er goede snelle busverbindingen, maar de afstand van sommige woningen tot de dichtstbijzijnde bushalte is hierdoor te groot geworden. De oplossing hiervoor is meer inzet van de buurtbus.

 
Transferia in Enschede-Noord, Oost en West

Een andere manier om de verkeersdruk in de stad te verminderen, is het realiseren van transferia, waar
mensen die met de auto naar Enschede komen, over kunnen stappen op de bus. Hiervoor kan, waar mogelijk, gebruik worden gemaakt van bestaande parkeerplaatsen.

 
Meer aandacht voor verkeersveiligheid in de wijken

De SP wil dat verkeersveiligheid in de wijken bevorderd wordt, vooral de verkeersveiligheid rondom scholen en andere plaatsen waar veel kinderen komen. Er moet in de woonwijken extra worden gecontroleerd of men zich aan de verkeersregels houdt. Ouders moeten gestimuleerd worden hun kinderen te voet of op de fiets naar school te brengen.

De 30km-zones moeten zo worden ingericht dat duidelijk is dat het een 30km-zone is. Op dit moment is dat niet altijd zo. Als wegen niet goed zijn ingericht, waardoor er te hard kan worden gereden, dan is dat slecht voor de verkeersveiligheid.

De SP vindt dat kinderen moeten leren veilig en zelfstandig aan het verkeer deel te nemen. Daarom is het belangrijk dat er op de basisscholen voldoende aandacht is voor verkeerseducatie en dat de kinderen een praktisch verkeersexamen afleggen.

 
Minder verkeersoverlast door vrachtwagens

Verkeer geeft overlast op het gebied van veiligheid, geluid en verontreiniging. Om deze overlast terug te
dringen, zijn, zoals hierboven beschreven, maatregelen nodig om mensen uit hun auto te krijgen. Maar ook vrachtverkeer levert overlast op. Op het gebied van het milieu, is het beter om minder vrachtauto’s te gebruiken en meer transport via het water en het spoor te laten verlopen. Verder zorgt vrachtverkeer ook voor onveiligheid en geluidsoverlast in de wijken. In sommige buurten is er ook overlast door (illegaal) geparkeerde vrachtauto’s. Daarom pleit de SP er voor om vrachtwagens zoveel mogelijk te weren uit woonwijken. Doorgaand vrachtverkeer hoort zoveel mogelijk via de snelweg te verlopen.

 

U bent hier