Verkiezingsprogramma SP Enschede 2018-2022

Betaalbaar en leefbaar wonen

Een kwalitatief goede huur- of koopwoning hoort voor iedereen bereikbaar te zijn. Daarbij moet niet de bezitter, maar de gebruiker centraal staan

Betaalbaar en leefbaar

De ruimte die we hebben is schaars. We zullen er zuinig mee om moeten gaan en zorgen voor een eerlijke verdeling. Lange tijd zijn er in Enschede veel betaalbare huurwoningen gesloopt en vervangen door duurdere huur- en koopwoningen. Huizen zijn voor veel mensen onbetaalbaar geworden. Het aanbod van woonruimte moet aansluiten bij de woonbehoefte van de Enschedese bevolking. De SP wil iedereen een fatsoenlijk onderdak bieden zonder dat dit ten koste gaat van het buitengebied.

Een woning is voor de meeste mensen meer dan een stapel stenen en een dak boven het hoofd. Het is een thuishaven die veilig en vertrouwd moet zijn. Slecht onderhouden en tochtige woningen leiden tot gezondheidsproblemen. In de komende 4 jaar wil de SP alle slechte huurwoningen in kaart brengen en samen met de verhuurders een start maken met onderhoud, renovatie en waar nodig nieuwbouw van deze woningen. Het zijn niet alleen huurwoningen die slecht onderhouden worden. Steeds meer sociale huurwoningen worden verkocht aan bewoners die vervolgens te weinig geld overhouden om hun woning te onderhouden. In straten waar koop- en huurwoningen elkaar afwisselen helpen we huiseigenaren en corporaties om gezamenlijk onderhoud uit te voeren.

Energiezuinig

Bij grootschalig onderhoud en nieuwbouw worden woningen energiezuinig gemaakt. Gestreefd wordt naar energieneutrale woningen. De huurprijzen mogen niet meer stijgen dan de energielasten dalen. Ook mogen de huren hierdoor niet boven de huursubsidiegrens komen.

Overlast

Huurbazen en huurders die zich weinig aantrekken van de omgeving zorgen voor een afbraak van sociale cohesie en vaak ook voor overlast in de buurt. Door regels en minimum kwaliteitseisen te stellen dwingen we af dat overlast wordt beperkt. Waar overlast blijft, zetten we Buurtbemiddeling in. Om parkeeroverlast tegen te gaan wordt openbaar vervoer gestimuleerd. Bij nieuwe woningbouwprojecten wordt parkeren op eigen terrein of in een parkeergarage gestimuleerd.

Toewijzing

Door het lotingsysteem van de corporaties kan het zijn dat iemand direct een woning toegewezen krijgt terwijl een ander jaren moet wachten. De SP wil een eerlijker systeem van toewijzing. Ook moet het mogelijk zijn om in urgente gevallen snel een woning toegewezen te krijgen.

Voldoende woningen

Het aantal huurwoningen in de sociale sector blijft minimaal gelijk.

Buurthuizen

In iedere wijk willen wij een centraal punt waar de wijkraden hun standplaats hebben en dat dient als algemeen informatiepunt. Hier is ook ruimte voor bewoners om elkaar te ontmoeten en activiteiten te organiseren.