Verkiezingsprogramma SP Enschede 2018-2022

Zorg en jeugdzorg

De SP is voor zorg dichtbij mensen waarbij iedereen die zorg nodig heeft ook zorg krijgt.

Menselijke maat

Discussies in de raad over zorg gaan vaak over tekorten in plaats van het helpen van mensen. Wij geven om oudere en zieke stadgenoten en zoeken daarbij naar de menselijke maat, niet naar het verdienmodel. Werknemers in de zorg verdienen een fatsoenlijk inkomen.
Zorg moet voor iedereen beschikbaar zijn. Kosten mogen nooit een reden zijn om noodzakelijke behandeling uit te stellen of af te stellen. Innovaties die gericht zijn op kostenbesparing maar de zorg verslechteren, steunen wij niet.

Preventie

Op de lange termijn verlagen we de zorgkosten door in te zetten op preventie maar we vergeten niet de bestaande problemen. Wijkteam, welzijnsorganisaties en huisartsen kunnen in een vroeg stadium problemen signaleren en door adequaat handelen erger voorkomen. Hiervoor is een goede samenwerking noodzakelijk.

Mantelzorgers

Mantelzorgers besparen de gemeenschap miljoenen euro’s doordat zij hulp geven en zorg verlenen die anders door een professional had moeten worden uitgevoerd. De SP is dan ook tegen het afschaffen van de jaarlijkse beloning (het mantelzorgcompliment). Wij willen een onderzoek naar de behoeften van mantelzorgers. Voorkomen moet worden dat mantelzorgers overbelast raken, alle contact met hun omgeving verliezen of in financiële problemen komen.

Zorggeld gaat naar zorg

Geld dat we van het rijk krijgen voor zorg geven we daar ook aan uit. Dit geld gaat zoveel mogelijk naar de handen aan het bed. Zorgaanbieders die niet het doel hebben zoveel mogelijk winst te maken hebben de voorkeur bij aanbestedingen.