Verkiezingsprogramma SP Enschede 2018-2022

Inleiding

Veel mensen in Enschede hebben het gevoel dat de politiek er niet meer voor hen is. Er is een grote kloof tussen wat burgers van de overheid verwachten en wat de overheid kan leveren. In economisch slechte tijden wordt er bezuinigd op onderhoud van het groen en sociale voorzieningen terwijl in betere tijden belastingen voor bedrijven worden verlaagd.
De tegenstelling tussen overheid en burger lijkt, alle inspanningen ten spijt, alleen maar toe te nemen.
De SP laat in veel steden en provincies zien dat de politiek een onderdeel van de samenleving kan zijn. Samen met de inwoners werken wij aan het verbeteren van woningen en buurten, aan het bereiken van klimaatdoelen, aan het aanpakken van schulden en aan het creëren van een stabiele economie. De zorg laten wij alleen over aan organisaties die als doel hebben een zo goed mogelijke zorg te leveren en niet het maximaliseren van winst.
Wij vragen de mensen wat ze nodig hebben en wat wij voor hen kunnen doen. Ook vragen we nadrukkelijk hoe de inwoners ons daarmee gaan helpen. De SP gelooft niet in een wereld waarbij de inwoners vanaf de bank de politiek bekritiseren en de ambtenaren en politici in het stadhuis klagen dat de inwoners het niet snappen.
De SP staat voor een samenleving waar het bestuur van de stad tussen de inwoners staat en een overheid die werkt voor de bewoners van Enschede.