Mantelzorg

In Nederland zijn ruim een miljoen mantelzorgers. Iemand die langer dan 3 maanden gedurende 8 uur per week voor iemand zorgt noemen we mantelzorger. Maar veel mensen zijn 24 uur per dag mantelzorger zonder dat ze zich dit realiseren. Dit kan komen doordat men uitgaat van vanzelfsprekendheid, maar ook door de angst om de zorg aan een vreemde over te laten. De SP vindt dat we de mantelzorgers waar mogelijk moeten ondersteunen. De patiënt kan dan langer thuis blijven en de mantelzorger kan zijn taak langer volhouden. Hier staat wel tegenover dat we van vrijwilligers niet mogen verwachten dat zij de zorgtaken van professionals gaan overnemen. De SP wil een lokaal WMO-loket met ruime openingstijden, waar ook de mantelzorger makkelijk terecht kan met vragen over ondersteuning en wet- en regelgeving. Ook moet er een Steunpunt Mantelzorg komen dat over voldoende financiële middelen beschikt om regeltaken, zoals het indienen van aanvragen, over te nemen en zorgvrijwilligers te scholen en te ondersteunen.