AutoMaatje weer op weg dankzij SP Enschede!

20 maart 2024

AutoMaatje weer op weg dankzij SP Enschede!

Foto: ANWB

Vrijwillige chauffeurs die minder mobiele Enschedeërs vervoeren tegen een kleine onkostenvergoeding. Dat is AutoMaatje van Alifa. Het zorgt ervoor dat mensen mobiel blijven en kunnen meedoen aan het sociale leven. Daarnaast heeft AutoMaatje geen winstoogmerk. De vrijwilligers van AutoMaatje brengen mensen naar vrienden of familie, de kapper, winkel of een zorgafspraak. Hierbij maken de vrijwilligers maken gebruik van  hun eigen auto. Als het om een korte afspraak gaat dan blijft de vrijwillige chauffeur vaak zelfs wachten voor de terugrit.

Dit klinkt als een uitstekende voorziening, in Enschede ondersteund door welzijnsorganisatie Alifa. Denk namelijk ook eens aan de zinvolle besteding die de vrijwillige chauffeurs hebben, de sociale contacten die worden opgedaan en onderhouden én hoe gemakkelijk en bereikbaar deze dienst is.

Zo dacht de gemeente Enschede er echter niet over. Die wil graag bezuinigen op deze sociale voorziening. Reden voor de fractie van SP Enschede om het onderwerp op de agenda van de gemeenteraad te zetten en in te zetten op het behoud van AutoMaatje voor Enschede!

Vrijwilligers en medewerkers van Alifa die zich inzetten voor AutoMaatje vertelden aan de gemeenteraad waarom AutoMaatje belangrijk en onmisbaar is en niet mag worden opgeheven. Zij werden gesteund door een grote groep vrijwilligers op de publieke tribune van de raadszaal.

De raadsleden van andere partijen én de wethouder konden hier niet omheen en hebben toegezegd om AutoMaatje in stand te houden. Een mooie overwinning voor de SP Enschede!

Het doel is nu om het budget voor AutoMaatje jaarlijks op peil te houden. Hiervoor gaat de SP Enschede een voorstel indienen.