h

Stadsverwarming

3 maart 2009

Armoedebestrijding, de gemeente kan er wat mee

In een brief van het college wordt gesteld dat de Voedselbank een plaats inneemt in de keten van maatregelen tegen armoedebestrijding. Het uitdelen van voedselpakketten bestrijdt slechts een van de gevolgen van armoede. Het belang en de noodzaak van het bestaan blijkt wel uit de toename het aantal pakketten.

Lees verder
3 december 2008

Gemeente komt op voor bewoners!!

"Gemeente kiest zijde van bewoners in conflict met Essent", lees ik in onafhankelijk dagblad "Tubantia". Goed bericht, want korte tijd geleden heeft wethouder Goudt mij er wederom ( 4e keer?) van proberen te overtuigen dat de gemeente niets kan doen voor de bewoners van Tattersall die al jaren veel te hoge energielasten betalen. Wat er precies gebeurd is dat de gemeente nu wel op kan komen voor Enschedeërs die met problemen met stadsverwarming te maken hebben, weet ik niet. Daarover laat ik mij graag informeren.

Lees verder
19 september 2008

Essent en De woonplaats: "Oplossing problemen in Tattersall in zicht"

Bewoners van Tattersall vertellen dat het rustig is maar dat er wel veel mensen in de wijk rondlopen . Sinds de opheffing van het bewonerscomité is de communicatie tussen huurders aan de ene en Essent en de Woonplaats aan de andere kant merkbaar minder intensief. Uit navraag bij Essent en de Woonplaats blijkt de zoektocht naar een oplossing voor alle problemen met de warmtevoorziening nog niet opgegeven. Sterker nog; er lijkt een oplossing in zicht!

Lees verder
23 mei 2008

Verlies bewonerscomité Tattersall

Aan maandenlang overleg tussen buurtcomité Tattersall, Essent en De Woonplaats is waarschijnlijk een eind gekomen. Helaas niet omdat de problemen rond de stadsverwarming zijn opgelost. Door omstandigheden kunnen de bestuursleden niet meer de tijd investeren die nodig is voor het bestuurswerk Naast de vele vergaderingen met verantwoordelijke partijen kost het inventariseren van klachten van bewoners veel tijd. Bovendien bemoeilijkt de chaotisch aandoende organisatie van de samenwerking tussen verantwoordelijkheidsniveaus van De Woonplaats, Essent en Geas de communicatie met het buurtcomité.

Lees verder
12 maart 2008

Werk aanbesteed, verantwoordelijkheid uitbesteed!!

"Dat is mijn verantwoordelijkheid niet", of "Daar ga ik niet over". Het zijn lastige momenten, als een wethouder zo je vragen beantwoordt. En dat in een tijd dat iedere burger verantwoordelijk wordt gesteld voor niet alleen zijn eigen welzijn, maar ook dat van de buren - noaberschap dus. Nou is er met het echte noaberschap niks mis, maar het wordt iets anders als we volgens de WMO worden geacht goed, en vooral gratis, voor onze buurtgenoten te zorgen.
Of je nou wel of niet geholpen wilt worden door je buren wordt niet gevraagd. Het is hulp die je afhankelijk maakt van een soort liefdadigheid. Bij betaalde hulp kun je eisen stellen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je de volgende dag zonder zit. Maar krijg je wel hulp via een thuiszorginstelling, dan is de kwaliteit afhankelijk van het geld dat de overheid ervoor over heeft. Met de zorg wordt ook de verantwoordelijkheid uitbesteed. Een vraag tijdens een interview over de kwaliteit van zorg in een verpleeghuis in Enschede werd afgedaan met "daar ga ik niet over". Waarschijnlijk ben ik te naïef als ik een beetje hoop dat hij toch gaat informeren of de Enschedese burger goed verpleegd wordt?

Lees verder
19 oktober 2006

Bewoners Tattersall dwingen toezeggingen af

‘Het komt door de nieuwe wisselaars!’ ‘Ze knoeien steeds met die kranen!’ Op dinsdagavond 17 oktober was er in de kantine van woningcorporatie De Woonplaats een verhitte discussie gaande over gigajoules en verwarmingsketels. De discussie was voor leken soms niet meer te volgen, maar de honderd aanwezige bewoners van de wijk Tattersall wisten precies waar het over ging. Tegen wil en dank: al jaren is er van alles mis met hun warmtevoorziening. De thermostaat werk niet, de verwarming maakt ‘borend’ lawaai en de huurders krijgen naheffingen van duizenden euro’s.

Lees verder
16 oktober 2006

Bewoners Tattersall bieden eisenpakket aan Essent en De Woonplaats aan

De uitnodiging van woningcorporatie ‘De Woonplaats’ voor een informatiebijeenkomst op 17 oktober a.s. grijpen de bewoners van de wijk ‘Tattersall’ in Enschede met beide handen aan. Zij willen deze bijeenkomst gebruiken om hun eisenpakket aan zowel woningcorporatie ‘De Woonplaats’ als de afvaardiging van Essent aan te bieden.

Lees verder
12 oktober 2006

Eerste succes actie Tattersall

De inwoners van de Enschedese wijk Tattersall zijn, samen met SP Enschede en de SP Overijssel, nu al geruime tijd in actie tegen Essent en de Woonplaats vanwege te hoge naheffingen en andere problemen rond de energievoorziening.

Lees verder
27 september 2006

Bewoners Tattersall in de kou?

De bewoners van Tattersall hebben hun buik vol van de enorme stookkosten, de torenhoge naheffingen variërend van 1000 tot 1500 euro, niet of nauwelijks functionerende thermostaten en verwarmingsradiatoren. Een vijftigtal bewoners van de wijk is op dinsdagavond 26 september in vergadering bij elkaar gekomen om een eisenpakket samen te stellen vooruitlopend op een informatieavond van woningcorporatie De Woonplaats en Essent. Ze zijn de arrogante houding van zowel de woningcorporatie als Essent meer dan zat en willen met het samengestelde eisenpakket De Woonplaats en Essent dwingen tot actie over te gaan.

Lees verder
14 april 2006

Bewoners Tattersall op onderzoek!

Een aantal bewoners uit de buurt ‘Tattersall’ in het centrum van de stad heeft de handen ineen geslagen en is met vragenlijsten de buurt ingetrokken om nu eindelijk eens de klachten betreft het verwarmingssysteem in kaart te brengen. Wie heeft last van wat. Deur aan deur de mensen ondervragen en een kloeke inventarisatie maken. De manier bij uitstek!

Lees verder

U bent hier