h

Verlies bewonerscomité Tattersall

23 mei 2008

Verlies bewonerscomité Tattersall

Aan maandenlang overleg tussen buurtcomité Tattersall, Essent en De Woonplaats is waarschijnlijk een eind gekomen. Helaas niet omdat de problemen rond de stadsverwarming zijn opgelost. Door omstandigheden kunnen de bestuursleden niet meer de tijd investeren die nodig is voor het bestuurswerk Naast de vele vergaderingen met verantwoordelijke partijen kost het inventariseren van klachten van bewoners veel tijd. Bovendien bemoeilijkt de chaotisch aandoende organisatie van de samenwerking tussen verantwoordelijkheidsniveaus van De Woonplaats, Essent en Geas de communicatie met het buurtcomité.

Het doel, een goed werkende stadsverwarming is niet in zicht. Torenhoge rekeningen die huurders in de financiële problemen brachten, niet werkende of niet te stoppen verwarming of oorverdovend kabaal in de installatie ( dat bewoners noodzaakt de nacht ergens anders door te brengen) waren de belangrijkste klachten. De toezegging dat per 1 januari 2008 alle problemen opgelost zouden zijn is niet nagekomen. De indruk dat de problemen technisch zo gecompliceerd zijn, dat de techneuten in loondienst bij deze 3 organisaties er zelf geen weg mee weten, lijkt hiermee een feit. Nog deze week heeft een huurder een klacht ingediend omdat de goed functionerende verwarming gebreken vertoont, nadat ongevraagd werkzaamheden zijn uitgevoerd.

Zelfs lijken problemen, met name geluidsoverlast, weer toe te nemen blijkt uit een brief gedateerd 23 april van De Woonplaats aan de huurders. Maar ook de warmtevoorziening laat hier en daar nog steeds te wensen over. Nog steeds zijn er bewoners die te veel betalen voor hun energie. Nog steeds is de oorzaak van de problemen niet duidelijk. Klachten van de nieuw aangesloten torenflat lijken er niet te zijn. Wat er wel mis is, is nog steeds niet duidelijk. Reden voor bewoners uit te zien naar andere woonruimte. Dat zij de dupe zijn van jarenlang getouwtrek is duidelijk. Dat bewoners van de gemeente niets te verwachten hebben ook .Dat heeft wethouder Bleker helder te verstaan gegeven. Deze problemen vallen niet onder gemeentelijke verantwoordelijkheid, dus de huurders lossen het maar mooi zelf op. En dat valt niet mee als je Essent en De Woonplaats tegenover je hebt. Grootmachten die niet wakker liggen van problemen die een groepje cliënten heeft.

Veel vergaderingen heb ik als vertegenwoordiger van de SP meegemaakt. Veel is er toegezegd. Vaak was er hoop dat Essent en De Woonplaats maatregelen gingen treffen om de problemen op te lossen. Meerdere keren heb ik de verantwoordelijk wethouder vragen gesteld over de problemen in Tattersall. Even leek de gemeente de ernst van de zaak in te zien door bij Essent en De Woonplaats te informeren naar de voortgang. Van de gemeente als aandeelhouder van Essent en verantwoordelijk voor volkshuisvesting zou je als bewoner meer moeten kunnen verwachten. Weer blijkt dat de macht over huurwoningen en energiebedrijven in verkeerde handen is. De energieconsument is het kind van de rekening, want die kan niet anders dan de maandelijkse acceptgiro betalen.

Annelies Futselaar

U bent hier