Bewoners Tattersall bieden eisenpakket aan Essent en De Woonplaats aan

16 oktober 2006

Bewoners Tattersall bieden eisenpakket aan Essent en De Woonplaats aan

De uitnodiging van woningcorporatie ‘De Woonplaats’ voor een informatiebijeenkomst op 17 oktober a.s. grijpen de bewoners van de wijk ‘Tattersall’ in Enschede met beide handen aan. Zij willen deze bijeenkomst gebruiken om hun eisenpakket aan zowel woningcorporatie ‘De Woonplaats’ als de afvaardiging van Essent aan te bieden.

Woningcorporatie “De Woonplaats” heeft een bijeenkomst georganiseerd naar aanleiding van een eerder dit jaar op initiatief van wijkbewoner Gerrit Koelen gehouden enquête door en onder de bewoners van Tattersall over het verwarmingssysteem en de enorme stijgingen van het warmteverbruik. Het gevolg van de hoge rekeningen is dat bewoners leningen moeten afsluiten of bij de schuldhulpverlening terecht komen omdat zij hun aangepaste maandelijkse lasten en naheffingen niet kunnen betalen.
Een aantal weken geleden heeft de buurt zich tijdens een door hen zelf georganiseerde buurtvergadering in Freinetschool ‘De Bothoven’ uitgesproken voor een eisenpakket dat inmiddels door een groot aantal van de bewoners is ondertekend. Een van de eisen is dat de betaling van naheffingen wordt uitgesteld tot er onderzoek is gedaan naar de oorzaak van het vaak exorbitant hoge warmtegebruik en de kwaliteit van de installaties. Ook wordt geklaagd over de arrogante houding en de slechte dienstverlening van Essent.
Wijkbewoners Frances Leusink en Gerrit Koelen en de SP hebben tijdens stadsdeel commissievergadering Centrum vragen gesteld over de problemen in de wijk. De wethouder voelt zich wel verantwoordelijk voor het welzijn van de bewoners van Enschede maar ziet geen reden in overleg te gaan met Essent. Namens de gemeente zal Stichting Alifa de bewoners hulp bieden bij hun aanvraag voor hulp op financieel gebied.
Dűzgűn Yildrim Statenfractielid voor de SP heeft Gedeputeerde Staten vragen gesteld over de stijging van warmteverbruik. De provincie Overijssel is de op één na grootste aandeelhouder van Essent. De woordvoerders namens de wijkbewoners, Gerrit Koelen en Frances Leussink laten zich adviseren door advocaat en procureur Ben Bentem. Hij zal de bewoners processueel vertegenwoordigen mocht het nodig zijn om de zaak aan de rechtbank voor te leggen.
Intussen is gebleken dat ook de woningcorporatie vragen heeft over de kwaliteit van onderhoud en dienstverlening van Essent. Verwacht wordt dan ook dat Essent niet alleen de wijkbewoners maar ook aan “De Woonplaats” het nodige heeft uit te leggen.