Verkiezingsprogramma SP Enschede 2018-2022

Kunst en cultuur

Deelnemen aan cultuur is goed voor de persoonlijke ontwikkeling en draagt bij aan betrokkenheid van mensen bij de maatschappij en kan een rol spelen in integratie en emancipatie. Kunst en cultuur dragen bij aan de levendigheid en leefbaarheid van een stad.

Bereikbaarheid

We voeren een vouchersysteem in voor culturele instellingen. Iedere Enschedeër krijgt dan kortingsbonnen voor een bezoek aan bijvoorbeeld het Wilminktheater, de Twentse Welle, Rijksmuseum Twenthe, Concordia, Atak, Theater Sonnevanck of het Vestzaktheater.

Niet verder bezuinigen

De afgelopen jaren is er een enorme kaalslag geweest in de cultuursector. Ook de culturele instellingen in Enschede hebben hier flink onder geleden. De SP vindt dat bij eventuele toekomstige bezuinigingen de cultuursector ontzien moet worden. Kunst en cultuur zijn niet alleen voor de elite, maar moeten voor ons allemaal bereikbaar zijn.

Muziekkwartier

Het grootste deel van het cultuurbudget gaat nu op aan het muziekkwartier. Toch moet er elk jaar weer meer geld naar toe. Wij willen een structurele financiële oplossing voor het muziekkwartier. Samenwerking met de bibliotheek en andere instellingen is hiervoor noodzakelijk.
We betalen met z’n allen het muziekkwartier. Het moet dan ook voor iedereen mogelijk zijn de voorstellingen te bezoeken.

Bibliotheek

Er is de laatste jaren veel bezuinigd op de bibliotheek. Dat houdt wat ons betreft op. De centrale bibliotheek, wijkfilialen en boekenbus helpen met het bestrijden van taalachterstand en analfabetisme.

Een divers kunst- en cultuuraanbod

Om zoveel mogelijk mensen te betrekken bij en te interesseren in kunst en cultuur, moet het aanbod zo breed mogelijk zijn. Dus niet alleen festivals en evenementen voor het grote publiek, maar ook steun voor kleinschalige initiatieven. Evenementen en culturele instellingen willen we niet alleen afrekenen op bezoekersaantallen, het is belangrijk dat er ruimte blijft voor vernieuwing en experiment.

Jongeren betrekken bij cultuur

Het is essentieel dat leerlingen op alle scholen kennismaken met kunst en cultuur. Goede kunsteducatie is de beste manier om deelname aan cultuur te vergroten.

Ruimte voor kunstenaars

In Enschede moet de laatste tijd veel betaalbare atelierruimte waar kunstenaars tijdelijk zijn gehuisvest, plaats maken voor woningbouw. De SP vindt dat er voldoende, goede en betaalbare atelierruimte moet zijn. Dit is ook belangrijk om te voorkomen dat AKI- studenten na hun afstuderen meteen uit Enschede vertrekken.