Verkiezingsprogramma SP Enschede 2018-2022

Veilig Enschede

Enschede is geen onveilige stad maar er zijn wel problemen met criminaliteit en discriminatie.

Artikel 1

Enschede is er voor iedereen. Wij accepteren geen discriminatie op basis van afkomst, geloofsovertuiging of geaardheid
De gemeente voert een actief beleid om ondersteuning te bieden aan lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen, transgenders en mensen met een intersekseconditie (LHBTI). Het geld dat hiervoor nu incidenteel beschikbaar is, maken we structureel beschikbaar.

Veiligheid voor jongeren

Kinderen en jongeren worden makkelijker het slachtoffer van criminelen op sociale media. Er komt voorlichting over de gevaren van loverboys en sociale media. Hierbij worden ouders en scholen betrokken. Ook wordt er meer voorlichting gegeven aan scholen en wijkteams over het herkennen van extremisme en radicalisering.

Gevoel van veiligheid

Afval op straat, donkere steegjes en overlast door omwonden en bezoekers van horecagelegenheden geven een gevoel van onveiligheid. Het aantal gemeentelijke handhavers wordt uitgebreid om in alle buurten huisvuilovertredingen, horecaoverlast en vergelijkbare situaties die een gevoel van onveiligheid veroorzaken, aan te pakken.
Deze handhavers werken waar dat kan nauw samen met instanties als de wijkteams, politie, de brandweer, de arbeidsinspectie of de belastingdienst.

Vuurwerk

Wij vinden dat iedereen die het leuk vindt om op een verantwoorde wijze vuurwerk af te steken, dit moet kunnen doen. De regels die er nu gelden voor het afsteken van vuurwerk zijn goed maar kunnen nu al niet gehandhaafd worden. Het handhaven van de huidige regels zal verbeterd moeten worden voordat uitbreiden van de regels zinvol is.
Wel kunnen vuurwerkvrije zones ingesteld worden in de buurt van bijvoorbeeld bejaardencomplexen en kinderboerderijen.
Daarnaast pleiten we voor voorlichting over de effecten van knalvuurwerk op dieren en mensen.

Drugsoverlast

Wij willen een experiment met gereguleerde wietteelt aangaan om deze softdrugs uit het criminele circuit te halen. Illegale handel straffen we maximaal af. Drugsgebruikers die hun leven weer op de rit willen krijgen, helpen we daarbij.

Wijkagenten

De wijkagent is het aanspreekpunt in de wijk als het gaat om veiligheid. Een veel gehoorde klacht is dat wijkagenten te weinig in de wijk te zien zijn terwijl wijkagenten zelf aangeven dat de werkdruk hoog is. Wij vinden dat de wijkagent voornamelijk in de wijk hoort te werken. In Den Haag zullen we aandringen op meer politiecapaciteit.