Standpunten

A (4) B (14) D (1) E (1) F (1) G (6) H (3) I (2) J (3) K (3) L (2) M (3) N (2) O (4) P (4) R (2) S (10) T (2) V (2) W (8) Z (2)

De SP vindt dat iedereen over een redelijk inkomen moet kunnen beschikken. Ook mensen met een laag inkomen moeten in hun eerste levensbehoefte kunnen voorzien en een prettig sociaal leven kunnen leiden. De SP vindt het belangrijk dat cijfers over de armoede bekend worden, zodat we daar met het beleid rekening mee kunnen houden. De Minima Effect Rapportage is een goede manier om de gevolgen van de armoede duidelijk te krijgen. Er moet niet alleen naar de financiële kant van armoede worden gekeken, maar ook naar de sociale en maatschappelijke gevolgen.

De automobiliteit is de laatste jaren toegenomen en het lijkt erop dat dit de komende jaren niet verandert. Deze toename van het autoverkeer is slecht voor de verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en leefbaarheid van de stad. Het aanleggen van meer en bredere wegen is geen oplossing, ook omdat de beschikbare ruimte beperkt is. Het beleid zal er op gericht moeten zijn om mensen te motiveren om de auto te laten staan en te kiezen voor de fiets of het openbaar vervoer. De SP wil dan ook geen noordwestelijke rondweg en geen aansluiting (van de Weerseloseweg) op de A1.

De SP vindt de atelierruimte in Enschede te duur. Voor de kunstenaars in Enschede moeten er voldoende, goede en betaalbare atelierruimten zijn. Dit is ook belangrijk om te voorkomen dat AKI- studenten na hun afstuderen meteen uit Enschede vertrekken. Kunstenaars moeten ruimte hebben voor experiment. Ook kunst die niet verkoopt kan de moeite waard zijn. Voorkomen moet worden dat kunst opgaat in de vermaakindustrie.

Er worden vaak zaken die openbaar zouden moeten zijn in gesloten vergaderingen vertrouwelijk besproken. Raadsleden en bestuurders mogen hierover in het openbaar dan niet meer spreken. Raadsleden vertegenwoordigen het volk en het volk heeft daarmee het recht om te weten wat de raadsleden met elkaar bespreken. Ook als de onderwerpen gevoelig liggen. De SP weigert mee te doen aan deze achterkamertjespolitiek en kan deze overleggen alleen maar goedkeuren in zeer specifieke gevallen, als het bijvoorbeeld gaat over personen.