Aandacht voor de volkshuisvesting

11 januari 2006

Aandacht voor de volkshuisvesting

Bepakt met huizen op hun rug en de kou trotserend stonden afgdelopen zaterdag een tiental SP-leden op de markt. De aandacht werd dit keer gevraagd voor de sociale volkshuisvesting in Enschede.
In Enschede is in 2003 geen enkele huurwoning opgeleverd, daarentegen wel 819 nieuwe koopwoningen Op vrijgekomen huurwoningen komen gemiddeld 200 reacties. Dat de vraag naar betaalbare huurwoningen groot is en de wachttijden enorm, staat buiten kijf.Je huis op je rug
Toch meent de gemeente te moeten 'herstructureren', goede, betaalbare woningen worden gesloopt om plaats te maken voor koopwoningen en dure huurwoningen (Pathmos, Laares, en straks Wesselerbrink). Van de oude bewoners kan slechts een deel terugkeren omdat de huren simpelweg te hoog worden of een koopwoning niet in het budget past.

Dit alles was voor de SP Enschede reden om afgelopen zaterdag middels het uitdelen van flyers en gesprekken met voorbijgangers aandacht te vragen voor de woningnood in Enschede en mensen te vragen of ze evt. klachten konden omschrijven in een klachtenboek. De klachten varieerden van weinig overleg tijdens renovatie tot hoge huren.
Frances bij de stand
Ook werd de aandacht gevraagd voor de plannen van VVD-minister Dekker. De huurprijzen moeten volgens deze minister geliberaliseerd worden. Dat betekent dat van ca.. 600.000 huurwoningen in Nederland de hoogte van de huur wordt vrijgegeven en dat de wettelijke bescherming van de huurder wordt beperkt. Voor zittende huurders moet een overgangsregeling gelden waarbij de de huur elk jaar wederom verhoogd mag worden. De aantrekkelijke wijken worden op deze manier onbetaalbaar en dus onbereikbaar. Bovendien wil minister Dekker de kosten voor huursubsidie die nu nog uit belastinggelden betaald worden voor een deel laten betalen door de verhuurders. Die rekening zal dan weer naar de huurders worden doorgeschoven.

De SP pikt dit niet en zal ook in Enschede de strijd voor behoud van de sociale volkshuisvesting aangaan. De toch al aanwezige tweedeling tussen 'rijke' en 'arme' wijken moet worden tegengegaan. De overheid moet de belangen van de economisch zwakke groepen beter beschermen.
De SP heeft de volgende punten hierover in haar verkiezingsprogramma opgenomen:

Stop de overbodige sloop van huizen die technisch in orde zijn.

• Bij sloop worden er voldoende betaalbare woningen gebouwd.
  • Leegstand voorkomen.
  • Na de periode waarin de lonen bevroren waren en de huren schrikbarend stegen, is het tijd om de huren te bevriezen.
  • Zorgen voor voldoende betaalbare sociale huurwoningen door de hele stad.
  • Scherpere regelgeving instellen voor (particuliere) verhuurders.
  • Een duidelijk lokaal woningbouwbeleid.
  • SP-Enschede verwerpt de Woonvisie 2005-2015, aangezien dit gebaseerd is op het principe ’verkrappen aan de onderkant en verruimen aan de bovenkant‘.
  • Zorgen voor meer jongeren- en studentenhuisvesting.