Eerste SP-motie aangenomen

10 juni 2006

Eerste SP-motie aangenomen

Tijdens de raadsvergadering van 29 mei, heeft de SP-Enschede, haar eerste motie ingediend. Hiermee werd het college opgeroepen om er bij de landelijke regering op aan te dringen, om een humane regeling te treffen voor asielzoekers die onder de oude Vreemdelingenwet vallen. Alleen de VVD-fractie stemde tegen.

De gemeente Enschede wordt steeds meer geconfronteerd met het snoeiharde vreemdelingenbeleid van de regering Balkenende. Mensen die vaak al jaren in Enschede wonen en onderdeel van onze samenleving zijn gaan uitmaken, dreigen nu te worden uitgezet. Er is een groep die weigert om terug te keren, uit angst voor verschrikkingen in het land van herkomst. Daarnaast is er een groep asielzoekers die niet terug kan keren, omdat het land van herkomst niet wil meewerken. Deze mensen krijgen het stempel illegaal, waarmee alle rechten vervallen. Illegalen hebben geen recht op inkomen, onderdak en onderwijs. Het logische gevolg is, dat de Gemeente geconfronteerd wordt met criminaliteit en overlast.

Er gaan in de gemeente Enschede veel stemmen op om noodopvang te bieden aan de mensen die te maken krijgen met deze onmenselijke omstandigheden. De Wet maakt dit de gemeente echter onmogelijk: illegaal is illegaal. Deze mensen mogen hier eenvoudigweg niet zijn. Hoe men om moet gaan met mensen die dan toch niet vertrekken, wordt niet beschreven. Op deze manier kan de Gemeente niet aan haar zorgplicht voldoen en gebeurt er dus niets.

De SP heeft het initiatief genomen, om samen met GroenLinks, een motie in te dienen. Deze motie verzoekt het college om actie te ondernemen richting de regering en het parlement en om aan te dringen op het treffen van een specifieke regeling die meer aandacht besteedt aan de humane aspecten voor alle asielzoekers die onder de oude Vreemdelingenwet, dus voor 1april 2001, hun (eerste) asielverzoek hebben ingediend en zich thans nog in Nederland bevinden. Ook werd het College opgeroepen om te onderzoeken welke aanvullende voorzieningen in Enschede getroffen kunnen worden om deze groep (inclusief ama’s) beter op te vangen en te begeleiden, en de raad hiervan te berichten.

Tijdens de raadsvergadering bleek dat er een overweldigende steun voor deze motie was. Zelfs het college stond er welwillend tegenover. Alleen de VVD-fractie stemde tegen. Hiermee haalde de motie een meerderheid van 33 van de 39 stemmen binnen, wat toch een klinkende overwinning te noemen is.