Politiek dichter bij de burger

25 juli 2006

Politiek dichter bij de burger

De SP neemt de opdracht ‘Breng de politiek dichter bij de burger’ heel letterlijk en is daar ook trots op. De fractievoorzitter van de SP, Annelies Futselaar, zal namelijk woensdag 26 juli tot en met vrijdag 29 juli bij verschillende bedrijfstakken van de DCW werken om op die manier zelf te ondervinden hoe het is om bij en voor de DCW te werken. Zij gelooft dat praktijkervaring de beste manier is om te weten waarover je praat als er beslissingen moeten worden genomen. Haar ‘sollicitatie’ is door de heer Kelderman, directeur van de DCW, met groot enthousiasme ontvangen en ze krijgt de volledige medewerking en ondersteuning tijdens haar ‘aanstelling’. Ook binnen de verschillende afdelingen van de DCW wordt haar medewerking zeer op prijs gesteld.

Nadat ze de sollicitatieprocedure doorlopen had, is ze voor bepaalde tijd aangenomen. Futselaar zal op verschillende afdelingen binnen de DCW werkzaam zijn om zodoende een idee te krijgen wat de DCW zoal doet en biedt. Ze zal gesprekken voeren met medewerkers en leidinggevenden, met medewerkers die door de DCW gedetacheerd zijn. Hoe ondergaan zij hun werk, kunnen zij hun werk aan?
Futselaar zal onder meer ‘werkzaam’ zijn bij een fietsenfabriek in Almelo, de kwekerij en het gemeentelijk groen.

Door allerlei bezuinigingsmaatregelen worden de banen van de mensen in de sociale werkvoorziening bedreigd. Futselaar: ‘WSW’ers zijn inmiddels een onmisbare schakel in de toelevering naar de verschillenden industrieën en ze verlenen diensten binnen onze samenleving. Het werk van een ‘WSW’er is zeker niet te bestempelen als therapeutische bezigheid, ze leveren volwaardig werk, maar doen het onder aangepaste omstandigheden. De sociale werkvoorziening moet exclusief blijven bestaan als beschutte werkplek voor mensen met een handicap.’