De leefwereld van vluchtelingen

30 oktober 2006

De leefwereld van vluchtelingen

Op woensdag 1 november wordt om 16.30 uur in het stadskantoor een expositie van foto's van en door in Enschede levende uitgeprocedeerde asielzoekers geopend. De opening wordt verricht door Burgemeester Peter den Oudsten, gevolgd door een korte plechtigheid en samenzijn. Iedereen is van harte welkom om hierbij aanwezig te zijn. Met deze fotoactie wil het platform laten zien wat de leefwereld is van de (illegale) vluchteling. De oud-wetter.

Deze actie is georganiseerd door:

Platform voor vluchtelingen en asielzoekers Enschede

Het Platform voor vluchtelingen en asielzoekers Enschede is een overkoepelende organisatie van de Enschedese organisaties, die zich bezig houden met de hulp en begeleiding van vluchtelingen en asielzoekers. Pardon Enschede is een werkgroep binnen het Platform.
Pardon Enschede wil opkomen voor oud-wetters. Dit zijn mensen die vóór 1 april 2001 in ons land asiel hebben aangevraagd en nog onder de oude vreemdelingenwet vallen. Pardon Enschede wil deze groep mensen ondersteunen en binnen de bevolking van Enschede een draagvlak creëren voor een generaal pardon. Pardon Enschede richt zich primair op oud-wetters, die geen middelen van bestaan tot hun beschikking hebben en niet elders worden ondersteund.

Pardon Enschede heeft de volgende doelen geformuleerd:

• Het bieden van zelfstandige huisvesting, dit in samenwerking met andere organisaties;
  • Leefgeld voor huisvesting en vaste lasten / eten en drinken / kleding en recreatie;
  • Geestelijke ondersteuning onder andere door stimulering en het bieden van perspectief, opdat de leden van de doelgroep nuttige en, zelfstandige leden van onze of een andere samenleving kunnen worden;
  • Het vergroten van het draagvlak onder de Enschedese bevolking, opdat er meer steun ontstaat voor het komen tot een complete pardonregeling voor de oud-wetters;

Voor het vergroten van het draagvlak heeft het Platform voor vluchtelingen en asielzoekers een fotoactie georganiseerd.

14 september 2006 is de nacht van de vervanging gehouden. Dit was een landelijke actie, waaraan ook het Platform heeft meegewerkt. Wethouder van der Zee en Enschedese raadsleden hebben toen voor één nacht een asielzoeker onderdak geboden. In vervolg hierop heeft het Platform fotocamera’s voor eenmalig gebruik uitgedeeld onder vluchtelingen. Zij hebben de volgende opdracht gekregen:
Wij vragen u foto’s te maken van uw leefwereld. Breng daarbij zo goed mogelijk in beeld, hoe uw leven eruit ziet. Daarbij krijgen mooie dingen een plaats, maar ook minder mooie dingen. Fijne plekjes, waar u graag bent, maar ook dingen waar u moeite mee hebt. Misschien kunt u ook iets fotograferen, dat laat zien waarom u graag in Nederland wilt blijven.
De foto’s, die in dit kader gemaakt zijn, zijn beoordeeld door een beroepsfotograaf, een kunstenaar en een vertegenwoordiger van een fotoclub. Zij hebben de meest geschikte foto’s geselecteerd. Deze 35 foto’s worden op 4 panelen geëxposeerd in het stadskantoor.

Pardon Enschede
Aftellen tot het pardon