h

Diftar

8 juni 2008

Diftar

Maandag 2 juni is in de stedelijke commissie het voorstel van het college van B&W besproken om in Enschede Diftar (gedifferentieerde afvaltarieven) in te voeren. Doel van de tariefdifferentiatie is het beperken van de hoeveelheid afval, het beter scheiden van de verschillende afvalstromen en een daling van de gemiddelde afvalstoffenheffing. De SP staat achter deze doelen, maar vraagt zich af of Diftar het juiste middel is om deze doelen te bereiken.

Er wordt voorgesteld om in Enschede de volume-frequentie variant in te voeren. De afvalstoffenheffing bestaat daarbij uit een vast en een variabel deel, waarbij het formaat van de afvalcontainer en de frequentie dat deze aan de straat gezet wordt, de hoogte van het variabele deel bepalen. Pas als de containers per jaar minder dan achttien keer aan de straat gezet worden, de grijze container minder dan één keer in de vier weken en de groene minder dan één keer in de acht weken, zal de afvalstoffenheffing lager zijn dan nu. Het minder vaak legen van de afvalcontainers zal leiden tot stankoverlast en ongedierte aantrekken.
Uit onderzoek blijkt dat in gemeenten waar Diftar is ingevoerd de verontreiniging van apart ingezameld glas en oud papier soms wel drie keer zo groot is dan in gemeenten die geen gedifferentieerde afvaltarieven hebben. Daarnaast wordt in de Diftar-gemeenten die het volume-frequentie systeem hebben veel minder groenafval gescheiden ingezameld dan in andere gemeenten. Door het GFT afval in de grijze container te gooien kan de groene container een keer minder aan de straat gezet worden en dat is goedkoper.
In het voorstel is nog veel niet uitgewerkt. Het is o.a. niet duidelijk welk systeem er bij flats ingevoerd zal worden. Is het tarief dat flatbewoners moeten betalen alleen afhankelijk van het aantal keer dat men afval in de container gooit of wordt het volume van de zak ook gemeten? De SP vindt het belangrijk dat ouderen en gehandicapten niet benadeeld worden doordat zij niet met een zware zak kunnen sjouwen en dus vaker kleine hoeveelheden in de container zullen storten.
Een ander belangrijk punt is hoe wordt omgegaan met het kwijtscheldingsbeleid. Het moet mogelijk blijven de afvalstoffenheffing volledig kwijtgescholden te krijgen. Als alleen het vaste deel van de afvalstoffenheffing zal worden kwijtgescholden, dan betekent dit dat vooral minder draagkrachtigen meer moeten gaan betalen door het invoeren van Diftar en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
In plaats van het invoeren van Diftar kunnen we afvalscheiding beter op een andere manier stimuleren. Bijvoorbeeld door het invoeren van een minicontainer voor oud papier (in augustus start een proef hiermee), het apart inzamelen van plastic en het verbeteren van voorlichting. Daarnaast moeten er strengere eisen voor verpakking komen, zodat de hoeveelheid afval werkelijk minder wordt.

U bent hier