Bezoek SP senioren aan TwentseWelle

2 juli 2008

Bezoek SP senioren aan TwentseWelle

Als afsluiting van het seizoen van de maandelijkse bijeenkomsten van de SP senioren werd op 24 juni een bezoek gebracht aan het nieuwe museum TwentseWelle. Dit museum is ontstaan uit een fusie tussen Natuurmuseum Enschede, Textielmuseum Jannink en het van Deinse instituut. Het museum is ondergebracht in het Rozendaalcomplex dat zelf stamt uit het rijke textielverleden van Enschede.

Boris van Borne

In Enschede zijn op verscheiden plekken nog resten van dit verleden te zien zoals het Janninkcomplex aan de Haaksbergerstraat waar het textielmuseum tot voor kort in huisde en de kantoren van van Heek aan de Parallelweg die nu een woonfunctie hebben (evenals trouwens het Jannink).

Verzamelen bij de TwentseWelle

De groep werd door een medewerker van het museum ontvangen. Zij vertelde dat het museum ons door de geschiedenis van Twente leidt vanaf de ijstijd via het jagen en verzamelen en de eerste landbouw tot aan de industrialisatie (met in Enschede de textielindustrie). Daarna kon iedereen op eigen gelegenheid het museum bezichtigen.
Het museum bezit een uitgebreide collectie van fossielen, oude werktuigen en skeletten van dieren die in het verre verleden door Twente zwierven. Daarnaast bezit het museum een collectie machines uit de diverse textielfabrieken uit Twente waaronder een jacquard weefgetouw.

Demonstratie van het jacquard weefgetouw

De meesten van de groep hadden nog levendige herinneringen aan het textielverleden van Enschede. Enkelen hadden er zelf in gewerkt. Een van de vrijwilligers van het museum gaf een demonstratie op het jacquardgetouw. Wij werden door Leo van Roon (SPer en oud-textielarbeider) deskundig bijgepraat. Het zijn mede de textielarbeiders die Enschede groot gemaakt hebben. En daar past enige trots.

Even spieken in het kantoor van de baas

Na het bezoek genoot het gezelschap nog een lunch in het buurtcentrum het Kompas.