De thuiszorg in Enschede

19 september 2008

De thuiszorg in Enschede

Het lijkt rustig in de thuiszorg. "Stil, akelig stil", hoorde ik een van de thuiszorgmedewerkers zeggen. Indicaties lijken soepeler te verlopen. Cliënten worden niet bijna structureel van HH2 naar HH1 hulp geïndiceerd. Wat wel opvalt, is dat HH2-medewerkers voor cliënten met een HH1 indicatie werken. Dat kost de thuiszorginstellingen natuurlijk veel geld en zal te maken hebben met een tekort aan alfahulpen of het voorkomen van ontslagen. Maar tot mijn verbijstering lijken we zelfs daarvoor een oplossing te hebben in Enschede. Met de vaststelling van de tijdelijke Subsidieverordening Maatschappelijke Ondersteuning ziet onze wethouder mogelijkheden om vrijwillige thuiszorg in te voeren. Zo kent Enschede straks de HH-2, de HH-1 en misschien ook wel de HH-0 hulp.

Tijdens mijn stage "vrijwilligerswerk"in verpleeghuis Bruggerbosch heb ik gezien hoe verplicht vrijwilligerswerk kan zijn. Wie ontslagen is en nog niet direct werk heeft, moet zich melden bij de vrijwilligersvacaturebank om de uitkering terug te "verdienen". Daar zal straks werken in de thuiszorg bij kunnen gaan horen. Alfahulpen staan niet te springen om te werken in de thuiszorg, omdat ze daardoor in een onzekere financiële positie terechtkomen vanwege het ontbreken van een CAO én omdat ze slechts een beperkt aantal uren mogen werken. Maar in hoeverre je daarvoor vrijwilligers in kunt zetten is de vraag.

De SP krijgt echter wel steeds meer berichten van cliënten die geconfronteerd worden met naheffingen, kortingen en hogere bijdragen. Mensen met een Persoonsgebonden Budget en een HH2-indicatie hebben maar 75% van het bedrag te besteden hebben van wat thuiszorg-instellingen krijgen. Zij kunnen van dat bedrag onvoldoende hulp inkopen. Daardoor is een PGB in de gemeente Enschede geen goede vervanging van zorg in natura. En dat is in strijd met de regelgeving! Bovendien lijkt er de laatst jaren geen indexering met betrekking tot toe te kennen bedragen te hebben plaatsgevonden. En zo blijft de thuiszorg een punt van zorg.

Annelies Futselaar