Delegatie van de Linkspartei op bezoek in Enschede

1 oktober 2008

Delegatie van de Linkspartei op bezoek in Enschede

Zaterdag 27 september was er een delegatie van de Linkspartei uit Dormund op bezoek in Enschede. Er bestonden al enige tijd contacten met onze politieke verwanten uit Duitsland. Maar het heeft even geduurd voordat dit leidde tot een daadwerkelijke ontmoeting. Zij vertelden ons dat zij veel over de successen van de SP hadden gehoord. Dat maakte hen nieuwsgierig naar een kijkje in de keuken van SP.
Delegatie van de Linkspartei bij de stand van de SP

27 september was het dan zover. Om tien voor twaalf arriveerde een zeskoppige delegatie uit Dortmund in Enschede. Op het terras van café Media Art Café Berlijn (kan het symbolischer) tegenover het station werd de delegatie welkom geheten in Enschede met een kop koffie. Al vrij snel werd wederzijds overgegaan tot het uitwisselen van ervaringen.

De afdeling Dortmund had Enschede uitgekozen voor haar bezoek aan Nederland, omdat Enschede de grootste stad in de buurt is en omdat daar uiteraard een afdeling van de SP actief is. Met Enschede vergeleken is Dortmund vele malen groter. We hebben het hierover een stad van 600.000 inwoners (Enschede 154.000). Toch was het aantal leden van de afdeling Enschede groter dan dat van de afdeling van de Linkspartei in Dortmund.
Daar zal de langere bestaansgeschiedenis van de SP niet vreemd aan zijn.

Een ander groot verschil tussen de SP en die Linke is dat de SP van af haar oprichting één zelfstandige partij is geweest, terwijl de Linkspartei is ontstaan uit een fusie tussen de PDS (de oude communistische partij in Oost Duitsland) en de WASG (Wahlalternative Arbeit und Soziale Gerechtigkeit) uit West Duitsland. Zij vertelden overigens dat deze fusie voorspoedig is verlopen.

De Linke uit Dortmund zitten nog niet in de gemeenteraad van Dortmund. Maar zij verwachten daar over twee jaar wel deel van uit te maken. De bestuursleden van de Enschedese afdeling legden uit dat bij het gemeenteraadswerk de relatie tussen fractie en actie en actie en fractie een belangrijke noodzaak is om te groeien als afdeling.
Met name dit laatste had het grote interesse van de mensen uit Dortmund. Ook zij proberen de band met de mensen in de buurten en de bedrijven te verstevigen.

Na ons bezoek aan MacBerlijn werd de stand in de binnenstad bezocht. Hier werd nog eens concreet ingegaan op het belang van de buitenparlementaire actie. Momenteel is de SP afdeling bezig met een handtekeningenactie voor gratis openbaar vervoer in Enschede. In Hengelo is dit inmiddels werkelijkheid geworden. Uitgelegd werd dat gratis openbaar vervoer de mensen staat stelt om bij familie op bezoek te gaan en zo een sociaal isolement te voorkomen. Verder is openbaar vervoer beter voor het milieu en besparen we zo op de voorzieningen voor de auto (zoals een dure parkeergarage).

Dat de linkse beweging ook leeft in Duitsland bleek wel toen twee dagjesmensen uit Dortmund zich meldden om lid te worden van de Linkspartei.

Tot slot werd de delegatie door SP rondgeleid door een stukje oud Enschede. Terwijl Dortmund vooral groot geworden is door de kolen en staalindustrie, werd door ons verteld over het textielverleden van Enschede. Beide steden hebben de laatste decennia te maken gehad met relatief veel armoede: Enschede vanwege de sluiting van de textielfabrieken en Dortmund vanwege de sluiting van de kolenmijnbouw en staalindustrie.

Gevraagd naar ons nationale biermerk (Dortmund heeft haar Dortmunder Union) konden wij wijzen op de groene neonreclame van Grolsch.

Het bezoek werd afgesloten met de uitnodiging van de kameraden uit Dortmund voor een tegenbezoek van de Enschede aan Dortmund.