Buurten in de Buurt: Bewoners Oost Boswinkel zijn boos

2 november 2008

Buurten in de Buurt: Bewoners Oost Boswinkel zijn boos

SP-Kamerleden Paulus Jansen en Remi Poppe bezochten vrijdag in het kader van 'Buurten in de Buurt' de Enschedese wijk Oost Boswinkel. Een wijk die volgens de gemeente en corporaties “geherstructureerd” moet worden. Het uitgangspunt is grootschalige sloop. “De woningen in deze wijk moeten gevarieerder, maar in de villawijk hiernaast staat geen enkele sociale huurwoning!”

De wijk Oost Boswinkel is een groene wijk en het is er op straat erg rustig. Portiekflats en eengezinswoningen wisselen elkaar af. In totaal wonen er ongeveer achthonderd huishoudens in de wijk. Remi Poppe vindt de wijk op het eerste gezicht prima: “Het lijkt een vredige wijk en de woningen zien er bouwtechnisch prima uit.” De leden van de wijkraad, waarmee de Kamerleden daarna spreken bevestigen dit. Het gemiddelde inkomen is weliswaar laag en er zijn wel wat problemen, maar die spelen zich eigenlijk alleen af “achter de voordeur”. “Die problemen los je niet op door de woningen te slopen”, aldus een lid van de wijkraad.

Portiekflats in de wijk Oost Boswinkel

De wijkraad is boos, omdat zij niet op de hoogte worden gehouden welke plannen er zijn met de wijk. De woningcorporaties en de gemeente hebben een intentieverklaring getekend waarin is bepaald dat de wijk wordt geherstructureerd. De woningcorporaties stellen dat het uitgangspunt grootschalige sloop is, maar dat eerst de resultaten van een “woonwensenonderzoek” worden afgewacht. Volgens de wijkraad ontbrak er één belangrijke vraag in de vragenlijst van dit onderzoek, namelijk “Wilt u dat uw woning wordt gesloopt?”

Huis-aan-huis

Jansen en Poppe trekken vervolgens samen met de SP-afdeling Enschede de wijk in om de bewoners te vragen wat zij vinden van de plannen met de wijk. Het overgrote deel van de bewoners die zij spreken, blijkt tegen de sloop van hun woning. Een bewoner: “Ik woon hier al sinds de woningen zijn gebouwd, 48 jaar. Met een flinke opknapbeurt kunnen de woningen er nog jaren tegenaan en ik woon hier prima!”

Paulus Jansen en Remi Poppe krijgen uitleg over de plannen in de wijk

Enkele bewoners maken een opvallende opmerking over een villawijk die enige jaren geleden is aangelegd aan de rand van Oost Boswinkel. De gemeente bouwde symbolisch een muurtje tussen de beide wijken. Bewoners snappen hier niets van. Hún wijk moet volgens de gemeente op de schop omdat er meer dure huur- en koopwoningen moeten worden gebouwd, terwijl de villawijk met alleen koopwoningen en hoge inkomens blijkbaar wel acceptabel is voor de gemeente.

Paulus Jansen in gesprek met jongerenwerker Evelien de Vries.

Politiek café

Tijdens het politiek café dat 's avonds wordt gehouden, discussieert Paulus Jansen met Fons Catau, directeur van woningcorporatie “De Woonplaats”. De heren waren het er snel over eens dat het wijkenbeleid van minister Vogelaar en vooral de financiering hiervan snel anders moet. Over de sloopplannen in Boswinkel zijn ze minder eensgezind. Catau: “Ik geef meteen toe dat de bouwkundige staat van de woningen prima is. Als we niets doen staan ze er nog wel 100 jaar. Maar er moet iets gebeuren in deze wijk en ik denk dat sloop de enige oplossing is.” Catau gaf wel aan eerst de resultaten van het woonwensenonderzoek onder de bewoners af te willen wachten.

Paulus Jansen in gesprek met Fons Catau (links) en gespreksleider Vincent Mulder (midden)

Stadsdeelmanager Wim Waninge licht de plannen van de gemeente toe.

Volgens de wet mogen sloopplannen alleen maar doorgaan als 70 procent van de bewoners deze plannen steunt. Op de vraag of Catau zich aan deze wettelijke eisen gaat houden, antwoordt hij positief. Maar hij gaat wel beginnen om tijdelijke huurcontracten af te geven voor de woningen. Dit is tegen het zere been van Jansen: “Dat is dus vals spelen. Iedereen die wel eens met sloopplannen te maken heeft gehad weet dat de corporatiedirecteuren deze tijdelijke huurders dan voor het gemak meetellen met de voorstanders. Dat is oneerlijk en een manier om de wet te omzeilen. Gelukkig krijg ik binnenkort in de Tweede Kamer de mogelijkheid om deze praktijken te verbieden. Ik hoop dat dit nog op tijd is voor bewoners van Oost Boswinkel.”

Geweldige muziek van Bluesband BRac!