Essent Verkopen? B&W zijn nuts geworden!

3 maart 2009

Essent Verkopen? B&W zijn nuts geworden!

Het zal u niet ontgaan zijn: De SP voert volop actie tegen de verkoop van de aandelen in Essent aan de Duitse energiegigant RWE. Nu zijn deze aandelen nog in handen van Nederlandse gemeenten en Provincies. Als de verkoop doorgaat, is de controle van de overheid grotendeels weggevallen.

De Gemeente Enschede heeft 0,22% van de aandelen in Essent. Dit lijkt weinig, maar er wordt ingeschat dat ze bij verkoop tussen de 15 en 18 miljoen Euro zouden kunnen opleveren. Op maandag 25 januari heeft de SP een motie buiten de orde van de vergadering ingediend. De motie had de strekking om niet tot verkoop over te gaan en om het College van Burgemeester en Wethouders op te dragen om er bij andere andere gemeenten en Provincies voor te pleiten om de aandelen te behouden. Het doel hiervan was om de andere politieke partijen te overtuigen om kleur te bekennen. Dit onderwerp is naar onze mening te belangrijk om de wethouders hun gang te laten gaan en de Gemeenteraad slechts te informeren. De Raad dient hier een duidelijke stelling in te nemen.

De PvdA steunde ons voorstel om deze motie te behandelen. Ze wilden echter wel eerst meer informatie, om het debat goed te kunnen voeren. We zijn hier mee akkoord gegaan en hebben de motie toen voorlopig ingetrokken. Het onderwerp werd geagendeerd voor de volgende Raadsvergadering op 9 februari, die qua tijd erg uitliep. Vanwege het late tijdstip werd er voorgesteld om slechts een van de twee voorliggende moties te bespreken en de andere motie door te schuiven naar de Raadsvergadering op 2 maart. Gezien de verhoudingen in de Raad, werd er besloten om onze motie later te behandelen.

In feite zal de discussie nu net zo gaan lopen als toen de verkoop van afvalverwerkingsbedrijf Twence op de agenda stond. Eerst werden de gemeenteraadsleden lekker gemaakt met de grote bedragen die we konden binnenhalen en met mooie verhalen over hoe we het geld zouden kunnen uitgeven. Pas daarna vroeg men zich af, of we Twence eigenlijk wel moesten verkopen. Een dergelijke discussie kan niet zuiver verlopen. Want als je om welke reden dan ook tegen de verkoop bent, dan ben je automatisch ook tegen de mooie plannen over het uitgeven van het geld. En laten we eerlijk wezen: het is onprettig om het verwijt te krijgen dat je bijvoorbeeld tegen werkgelegenheid zou zijn, terwijl de oorspronkelijke discussie daar helemaal niet over ging. Gelukkig doorzag de gemeenteraad in dit geval de valkuil van de discussie. De verkoop ging toen niet door.

Maar hoe de discussie ook moge lopen en hoezeer dit College ook probeert de informatievoorziening van de Raadsleden te minimaliseren, door bijvoorbeeld een uitnodiging voor een informatieavond van de VEGANN (Vereniging van gemeenten aandeelhouders binnen Noord-Nederland) veel te laat door te sturen aan de Raadsleden, de SP-fractie zal de volgende punten blijven benoemen:

• De energievoorziening is een basisbehoefte en daardoor te belangrijk om over te laten aan de marktwerking. De overheid dient zijn verantwoordelijkheid te nemen om zelf de energievoorziening te garanderen.
  • Alle installaties en netwerken zijn betaald door de mensen in Nederland. Daarom zijn ze Publiek Bezit en behoren ze beheerd te worden door een democratisch gekozen overheidslaag.
  • Voorstanders van verkoop proberen de inwoners van dit land te laten geloven dat de verkoop inmiddels onvermijdelijk is. Dit is niet waar. De aandeelhoudersvergadering dient nog akkoord te gaan met de verkoop. En Enschede is één van die aandeelhouders.
  • Enschede heeft slechts 0,22% van de aandelen in Essent. De Burgemeester beweert dat wij hierdoor als aandeelhouder te klein zijn om enige invloed te hebben op de verkoop. Als aandeelhouder zijn wij inderdaad te klein. Maar er is ook nog iets anders aan de hand: Enschede is qua inwonersaantal de grootste Gemeente in Overijssel. Een welgemeend nee in Enschede zou een krachtig politiek signaal zijn.
  • De prijzen voor energie bij Essent zouden fors kunnen stijgen. De ongeveer 9 miljard Euro die RWE geboden heeft, zullen na de verkoop op de een of andere manier toch echt door de consument opgehoest moeten worden.
  • Essent is niet te klein om op de grondstoffenmarkt in te kunnen kopen. Wel is het waarschijnlijk verstandig om op nationaal niveau samen te werken met andere Nederlandse energiebedrijven.
  • Uit peilingen is gebleken dat 69% van de bevolking tegen de verkoop van Essent is.
  • Wat betreft de dividenden: De Wethouder begroot de dividenden zeer conservatief. Dit is op zich zeer lovenswaardig, omdat we op deze manier niet snel voor verrassingen komen te staan. We dienen ons echter wel te realiseren dat de werkelijke inkomsten structureel hoger lagen dan in de begroting was opgenomen. De berekeningen van de Wethouder over de opbrengsten uit rente, als we bij verkoop het geld op de bank zouden zetten, kloppen dus niet, omdat hij hierbij uitging van de begroting. Er zou dus wel degelijk sprake zijn van het slachten van de kip met de gouden eieren.

Hoe dit verhaal af gaat lopen, valt nu echt nog niet te voorspellen. Op 2 maart wordt deze kwestie weer besproken in de Gemeenteraad. We zullen ons uiterste best doen om de Raad een standpunt te laten innemen. Rond de zomer vindt de aandeelhoudersvergadering plaats, waar een keuze gemaakt moet worden. Om de verkoop te laten doorgaan, moet 80% van de aandeelhouders akkoord gaan. Als dit niet het geval is, gaat het feest niet door en blijft alles bij het oude.

Moritz Gloerich