SPortieve actie tegen de luchthaven

13 april 2009

SPortieve actie tegen de luchthaven

SP-bikkels Jacques Gerard en Colin Wilkinson hebben donderdag 9 april, samen met ongeveer vijftig andere deelnemers, meegedaan aan de Hart van Twente wandeltocht. Deze tocht van bijna 40 kilometer werd georganiseerd door de stichting Hart van Twente als protest tegen heropening van luchthaven Twente.

Lopen over de landingsbaan

De tocht begon om 7.30 uur in Bad Bentheim. De route volgde de aanvliegroute van de vliegtuigen en liep via de Lutte, Oldenzaal, over de landingsbaan van vliegveld Twente naar het stadhuis van Enschede. Daar werden om 19.30 uur handtekeningen en onderweg verzamelde brieven en statements van tegenstanders van de luchthaven overhandigd aan wethouder Helder.

De SP strijd al jaren tegen de ‘doorstart’ van de burgerluchthaven. In het verleden heeft de luchthaven al bewezen niet zonder steun van de overheid in de lucht te kunnen worden gehouden, ondanks dat er al die jaren geprofiteerd kon worden van de faciliteiten van de militaire luchtmachtbasis.

Ten tweede dient vliegen in Europa niet bevorderd te worden. Op de punten van energieverbruik, milieuoverlast en bedreiging van het klimaat is luchtvaart de schadelijkste transportvorm. Snelle treinverbindingen binnen Europa vormen een goed alternatief.

Ten derde is een luchthaven in Twente geheel overbodig. Op ongeveer 80 kilometer van Enschede ligt Flughaven Münster-Osnabrück!

Bovendien is er door Stichting Alternatieven Vliegveld Twente een goed plan zonder luchthaven ontwikkeld, De Twentse Basis. Dit plan zorgt voor veel werkgelegenheid en kan rekenen op grote steun van inwoners, ondernemers en organisaties uit Twente.

Het Hart van Twente is een prachtig groen en rustig natuurgebied, waar je heerlijk kunt wandelen. De SP wil dit mooie groene hart graag behouden!
De wandelaars komen aan in Enschede

"De wandelaars komen aan in Enschede

Tomatensoep voor de wandelaars