Schadeloosstelling bij gedwongen verhuizing; het belang van bewoners staat niet voorop

28 juni 2009

Bewoners van Enschede lijken vogelvrij verklaard als het gaat om oprotpremies. Ben je woonbooteigenaar en moet je je ligplaats verlaten, dan krijg je minder schadeloosstelling naarmate je kortere tijd dan de uiterlijke vertrekdatum verhuist. Woon je in Complex 8 in de wijk De Laares dan word je gekort op de (al lagere dan landelijk vastgestelde) verhuiskostenvergoeding naarmate je vroeger dan de uiteindelijke vertrekdatum vertrekt. Dat dit niet in het belang van de bewoners is moge duidelijk zijn. Hier spelen belangen van anderen.

Woonbootbewoners in de haven van Enschede moeten vertrekken. Na jarenlang getouwtrek, onduidelijkheid en indienen van bezwaarschriften trekken de bewoners aan het kortste eind. Het moeten inschakelen van een advocaat om je recht te verkrijgen, doet het vertrouwen in de overheid natuurlijk geen goed. Bedreigingen als onteigening en ontzegging van toegang tot het talud raken kant nog wal, maar wel de betrokkenen. De SP is voor herstructurering van bestaande bedrijfsterreinen Daarvan kan onteigening een gevolg zijn hoe vervelend soms ook. Maar bewoners dienen wel fatsoenlijk schadeloos gesteld te worden. Daarbij dient het belang van in dit geval de woonbooteigenaren maar natuurlijk moet er ook zuinig omgegaan worden met gemeenschapsgeld Bij de woonbootbewoners wordt per maand eerder vertrek dan de uiterlijke datum 0,135% toeslag op het bedrag van de schadeloosstelling in het vooruitzicht gesteld. Dat betekent dat iemand die niet snel een geschikte vervanging kan vinden of betrekken maar wel voor de uiteindelijke datum vertrekt minder schadeloosstelling krijgt. Een boete terwijl je je aan de regels houdt, dat gaat toch wel ver.

Hoe anders is de oprotpremie geregeld voor bewoners van Complex 8 in de wijk De Laares. Daar worden de bewoners gekort op hun verhuiskostenvergoeding, naarmate zij eerder vertrekken dan de uiterlijke vertrekdatum.

De gemeente heeft wat betreft de De Laares de macht in handen gegeven van de WOM ( Wijk Ontwikkeling Maatschappij). Daarmee is ook het verantwoordelijkheidsgevoel voor de bewoners "verkocht". Daar waar landelijk een bedrag van ongeveer €5200 is afgesproken bij verplichte verhuizing vanwege sloop, krijgen de bewoners van Complex 8 een lager bedrag omdat ex bewoners van al gesloopte huizen dat ook kregen (bleek uit antwoord op vragen van de SP aan directeur van de WOM) op dit punt. Een vreemd gevoel van opgedrongen solidariteit met mensen die ook niet hebben gekregen wat hen toekwam. Vanuit de WOM een opmerkelijke interpretatie van rechtsgelijkheid. Naar mijn mening wordt hier misbruik gemaakt van de macht over mensen die verplicht worden te verhuizen. Reden om het college te vragen of en in welke mate het college rekening houdt met belangen van bewoners van Enschede die gedwongen worden te verhuizen.

– Annelies Futselaar