Kant ‘Stop marktwerking thuiszorg’

22 juli 2009

Kant ‘Stop marktwerking thuiszorg’

Het bericht dat thuiszorgorganisaties door de marktwerking in de rode cijfers zijn gekomen verbaast SP-fractievoorzitter Agnes Kant niets. “De marktwerking heeft desastreuze gevolgen gehad. Duizenden ontslagen, slechte arbeidsvoorwaarden, en mindere zorg. Daarom heeft de SP drie initiatiefwetten ingediend om de marktwerking weer uit de thuiszorg te halen.”

Het Centraal Bureau voor Statistiek berekende dat in 2007, het jaar van de invoering van marktwerking in de thuiszorg, één op de drie thuiszorgorganisaties verlies leden. Sinds 2007 moeten gemeenten de huishoudelijke zorg van de thuiszorg aanbesteden. Hierdoor hebben veel organisaties onder de kostprijs moeten inschrijven. Gevolg daarvan was mindere zorg, ontslagen en slechtere arbeidsvoorwaarden. Kant: “Deze aanbesteding moet iedere twee of drie jaar opnieuw, waardoor we steeds weer in dezelfde mallemolen van onzekerheid komen.”

De SP heeft drie initiatiefwetten ingediend die na de zomer zullen worden behandeld door de Tweede Kamer. Eén om de verplichte aanbesteding te schrappen. Eén die regelt dat gemeenten het geld dat zij krijgen voor de WMO ook moeten besteden aan de zorg. De laatste wet moet een basistarief voor de hulp in het huishouden in de wet te leggen. Kant “Zo kunnen gemeenten niet meer onder een prijs aanbesteden waardoor bedrijven hun personeel geen CAO-loon kunnen betalen. Kwaliteit krijg je niet door op de prijs te concurreren. Kwaliteit is er door betrokken, goed opgeleide medewerkers.”