15 augustus 2009

65 blijft 65

In 1957 hebben we met elkaar afgesproken dat mensen naar hun werkzame leven vanaf hun 65e mogen genieten van een zorgeloze oude dag. Willem Drees voerde daarvoor de AOW in. Het is min of meer de kroon op het werk van de sociale zekerheid waar de arbeiders vóór de 2e wereldoorlog zo hard gevochten hebben. Maar mensen worden steeds ouder door een betere gezondheidszorg. Doordat de mensen steeds ouder worden komt er een steeds groter wordende groep ouderen in onze samenleving. Dat zou veel geld gaan kosten, te veel geld volgens het kabinet.

Dat is het argument dat de regeringspartijen aangrijpen om te bewijzen dat de AOW onbetaalbaar zou worden. Het is echter maar helemaal de vraag of een bezuiniging op de AOW door een verhoging van de leeftijdsgrens naar 67 de financiële problemen van het kabinet zal oplossen.

Het is veeleer een kwestie van keuzes maken. Geef je geld uit aan een miljardenverslindend project als de JSF of investeer je dat geld in bijvoorbeeld de oudedagsvoorziening van de oudere Nederlanders. Geef je geld uit aan een peperdure HSL lijn of aan betaalbare woningbouw en gezondheidszorg. Investeer je in een onrendabel vliegveld of investeer je in een goede thuiszorg.

In deze tijd van crisis dringt deze keuze zich dwingender aan ons op. De SP kiest ervoor om te investeren in een duurzame solidaire samenleving met een goede sociale zekerheid en een eerlijker verdeling van de inkomens. Daar hoort ook een goede AOW-regeling bij. Nu dreigen de gewone Nederlanders de rekening gepresenteerd te krijgen van de financiële crisis door maatregelen als loonmatiging en verhoging van de AOW leeftijd. De komende tijd gaan we tegen deze verhoging van de AOW leeftijd actievoeren.

Via onze website kunt u uw steunbetuiging achterlaten op www.65blijft65.nl. De komende tijd zult u ons ook in de stad ontmoeten met handtekeningenkaarten. Zowel bij de stand als in de buurten. Steun onze campagne en teken tegen deze onrechtvaardige verhoging van de AOW leeftijd! Onze ouderen maar ook u hebben recht op een zorgeloze oude dag!