Werkbezoek DCW door 2e kamerlid Paul Lempens en Annelies Futselaar

17 september 2009

Werkbezoek DCW door 2e kamerlid Paul Lempens en Annelies Futselaar

Een werkbezoek aan de DCW stond al lange tijd gepland. Aanleiding was het rapport “DCW’ers aan het woord” en een bijeenkomst in januari 2009 waarbij alle bij de DCW betrokken medewerkers waren uitgenodigd. Het rapport en de bijeenkomst waren geen afsluiting van de vele contacten met DCW- medewerkers en de directie. Zowel landelijk als lokaal ontvangen we nog geregeld berichten die weer aanleiding geven tot persoonlijke gesprekken. Regelmatig heb ik hierover contact met de directie die daar zeer open voor staat. Dat bleek ook deze dag. Een volle agenda waarbij informatievoorziening en de praktijk elkaar afwisselen; kennismaking met methodieken, in gesprek met de ondernemingsraad, rondleiding over de afdelingen en een afsluitend gesprek met algemeen directeur de heer Kelderman. Wethouder Koomen was verhinderd.

Kennismaken met de methodieken van de DCW
Workstep, inburgering en DCW worden in een adem genoemd als je het gaat om begeleiding, arbeidsontwikkeling en coaching. Gezien de doelstelling van de verschillen groepen; “deelname aan de arbeidsmarkt” biedt dat natuurlijk voordelen zoals het gebruik maken van elkaars kennis, ervaring en mogelijkheden. Trajecten die Workstep hanteert worden ook doorlopen door DCW’ers en inburgeraars. Dat we wel te maken hebben met verschillende doelgroepen moet duidelijk zijn en blijven. Coachingsgesprekken, trainingen en leerwerkplekken zijn voor iedereen gericht op externe plaatsing. Dat de menselijke maat voorop staat is een punt waar we elkaar op moeten blijven aanspreken, zeker als het gaat om mensen met een WSW indicatie. Nadeel van de integratie is dat ook het beschikbare werk verdeeld wordt. Een punt waar we aan het eind van de dag op terugkomen.

De opdracht vanuit de overheid zoveel mogelijk mensen met een SW indicatie extern te plaatsen is geen eenvoudige. Dit blijkt uit gesprekken met de mensen die te maken hebben met detachering. Steeds weer komt het belang van een goede voorbereiding, aangepaste werkomstandigheden, goede begeleiding naar voren. Het gegeven dat we te maken hebben met een heel moeilijke regio vanwege het hoge percentage laag/ongeschoolde mensen en weinig werk maakt de situatie extra lastig. Om dan de balans te vinden met de opdracht van externe plaatsing is erg moeilijk. Gezien de berichten die ons bereiken lijkt de wijzer geregeld uit te slaan naar de taakstelling in plaats van de mens. De SP is voor detachering en zoveel mogelijk mensen begeleiden naar regulier werk als er rekening gehouden te worden met mogelijkheden en ontwikkelingskansen.

In gesprek met een afvaardiging van de Ondernemingsraad
De ondernemingsraad bestaat uit afgevaardigden van de DCW en Workstep. Twee van de 15 leden zijn aanwezig. Dat er binnen de OR nogal verschil van mening was over de inhoud van het SP rapport en de procedure was bekend. We hebben nu te maken met iemand die daar veel aanmerkingen op heeft. Belangrijk voor beide partijen om daarover van gedachten te wisselen. De twee belangrijkste punten van kritiek zijn de oproep van de SP vooral klachten te melden tijdens het flyeren en de afhoudende reactie op een uitnodiging een kop koffie te drinken na het flyeren. Punten die zeker de aandacht zullen krijgen bij een volgende actie. Het punt dat de OR voorbereid en betrokken had willen zijn is wat lastiger. Dat de directeur op de hoogte was van de SP flyeractie wist de OR niet. Wij zijn natuurlijk geen verantwoording naar elkaar verplicht.
Dat we een gezamenlijk rol hebben waren we met elkaar eens. De OR gaf aan dat het moeilijk is het vertrouwen van medewerkers te krijgen. Dat blijkt uit het grote aantal klachten dat wel de SP maar niet de OR bereikt(e). Een gesprek dat in een wat gespannen sfeer begon mondt uit in de afspraak dat we elkaar meer informeren. De SP zal werknemers die klachten hebben adviseren zich ook te melden bij de ondernemingsraad. Verder komt er een vervolggesprek om de inhoudelijke klachten langs te lopen. Alleen door het serieus nemen en een goede afwikkeling van problemen kan de OR het vertrouwen winnen van de mensen winnen.

Rondleiding over de afdelingen
Persoonlijk heb ik het niet zo op rondleidingen. Natuurlijk is het goed de theorie in de praktijk te zien. Maar mijn ervaring is dat alleen kinderen tot een jaar of zes geen blad voor de mond nemen als het gaat om ervaring op de (school) werkvloer. Daarna begint het sociaal gewenste gedrag parten te spelen. Ook in de praktijk blijkt hoe de nieuwe doelgroepen hun plek hebben gekregen binnen wat oorspronkelijk alleen de DCW was. Er is werk binnen gehaald en er is werk verdwenen. Met name de vernieuwde afdeling metaal laat de ontwikkeling van werknemers in de praktijk zien. Binnen één ruimte zie je mensen die zich de techniek eigen leren maken tot mensen die opdrachten van werkgevers uitvoeren. Het uiteindelijke doel is het verkrijgen van een reguliere arbeidsplek. Jammer dat van deze leerwerkplekken alleen nog gebruik wordt gemaakt door Worksteppers en inburgeraars. De plek waar oa parkeergeld geteld wordt was nieuw voor mij. De DCW beschikt zelfs over een (mooi rood) speciale bus voor geldtransport. Een mooi voorbeeld van werkvoorziening door de gemeente.

Afsluitend gesprek met de directeur
Uit het feit dat dit agendapunt dik twee uur in plaats van één inneemt blijkt de betrokkenheid van de directeur en de SP. De inhoud van het gesprek beperkt zich tot de sociale werkvoorziening. Als voorbereiding op deze dag hebben Paul en ik de avond ervoor gesprekken gevoerd met mensen die groepen vertegenwoordigen en met wie we al eerder persoonlijk contact hadden. Het bleek dat na aanvankelijk een verbetering op verschillende punten de oude problemen er weer ingeslopen waren.

Naast al het goede dat we hebben gezien en gehoord op deze dag was het voor ons belangrijk een aantal aandachtspunten te noemen. Onderwerpen als intimidatie ( vinger opsteken als je naar de wc moet), onzorgvuldigheid bij (terugkeer van) detachering en verdringing van werk door Workstep, waren belangrijk. Vooral het eerste punt nam de directeur hoog op dus dat zal hopelijk snel veranderen. De verdringing van werk door WWB’ers ervaart hij niet als een probleem. Er is wel sprake van werktijdverkorting maar mensen worden niet meer plotseling naar huis gestuurd. De directeur zegt niet op de hoogte te zijn van een schrijven met de opdracht dat beschikbaar werk eerst toegekend wordt aan WWB’ers terwijl wij daarover wel duidelijke signalen hebben. Na de algemene problemen van een paar individuele situaties van werknemers te noemen. Ook hier geeft de directeur er blijk van daar waar men zich niet aan afspraken lijkt te houden, actie te willen ondernemen.

De afspraak dat de lijnen tussen de SP en de DCW kort zijn, blijft staan. Punt van kritiek van de directeur: de naar zijn idee mijn wat te voorbarige opmerking dat de DCW slechter presteert dan een gemiddeld WSW bedrijf. Maar dat de SP alle leidinggevenden slecht vindt functioneren blijkt niet uit het rapport. Daar komen we vast weer op terug.

We kunnen met voldoening terugkijken op een dag vol informatie en kennismaken. Met dank aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt.

– Annelies Futselaar, raadslid SP Enschede