Massaontslag thuiszorgmedewerkers

28 oktober 2009

Massaontslag thuiszorgmedewerkers

Omdat de zorgwethouders in Twente te weinig willen betalen voor de thuiszorg zijn zorgorganisaties als Livio, Carint Reggeland, Thuiszorg Noord West Twente en Zorgaccent genoodzaakt samen zo’n 1500 tot 2000 medewerkers te ontslaan. Zij kunnen voor de prijs die de gemeenten bieden voor huishoudelijke hulp niet de nodige kwaliteit van zorg bieden. Voor een volle zaal verontruste thuiszorgmedewerkers moest Jan Kramer, bestuurder zorg bij Abvakabo FNV, woensdag 28 oktober de verontruste medewerkers uitleggen wat de stand van zaken is.

Een aantal bedrijven heeft onder de kostprijs ingetekend. Zij willen de medewerkers van niet gegunde zorginstellingen wel overnemen maar tegen een lager uurloon. Om eenzelfde maandsalaris te kunnen verdienen moeten de mensen meer uren gaan werken. Dat dit geen optie is, is duidelijk. Om dit standpunt kracht bij te zetten komt er als het aan Kramer ligt geen sociaal plan. Hij wil een naadloze overname van de mensen met dezelfde arbeidsvoorwaarden.

Begin november wordt bekend welke instellingen gegund krijgen. Dan krijgen de thuiszorgmedewerkers hopelijk duidelijkheid, maar vooral zekerheid over hun toekomst. Ik hoop met hen op een goede uitkomst waarbij salarissen en de kwaliteit van de thuiszorg gegarandeerd zijn. De uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt bij de gemeente.

– Annelies Futselaar