Vragen over thuiszorg blijven binnenstromen

28 december 2009

Vragen over thuiszorg blijven binnenstromen

Veel medewerkers en afnemers in de thuiszorg zijn geschrokken van de laatste brief van de gemeente. Ondanks alle beloftes van PvdA wethouder Wallinga om duidelijker te communiceren over de op hande zijnde wijzigingen is er weer veel onrust ontstaan. Volgens SP fractievoorzitter Annelies Futselaar is dit de wethouder aan te rekenen.
Pluk de thuiszorg niet kaal

Het afgelopen jaar is er veel onduidelijkheid geweest over de gevolgen van de nieuwe aanbesteding. De wethouder heeft meerdere malen op vragen van de SP geantwoord dat er voor de afnemers en de werknemers in de thuiszorg niets zou veranderen. Tijdens een demonstratie heeft hij dit herhaald tegenover thuiszorgmedewerkers. Ontvangers van thuiszorg hebben in het najaar van de gemeente een brief gekregen van dezelfde strekking.

Vorige week werden veel ontvangers van thuiszorg door de gemeente per brief ingelicht over het aantal uren thuiszorg dat zijn in 2010 zullen ontvangen. Volgens de brief krijgt men hetzelfde aantal uren als in 2009 maar volgens de ontvangers die zich bij de SP hebben gemeld gaan ze er tot wel 25% op achteruit. Hoe dit verschil ontstaat wordt niet in de brief uitgelegd. De ontvangers kunnen wel bezwaar maken maar dit bezwaar wordt natuurlijk niet meer voor 1 januari behandeld terwijl dan al wel de nieuwe regeling in gaat.

Onder druk van de aanhoudende maatschappelijke onrust heeft de gemeenteraad een onderzoek laten uitvoeren. Een belangrijke conclusie was dat met name de communicatie ernstig tekort is geschoten. Hierop heeft Wallinga beterschap beloofd.

De SP is van mening dat de wethouder de gemaakte toezeggingen niet nakomt en zal hem hierover aan de tand voelen. Zo wil de SP weten hoeveel mensen minder uren zorg gaan ontvangen en hoe het nieuwe aantal uren tot stand is gekomen.

Bezwaarschrift beschikking
Uren hulp bij de huishouding

Het “Bezwaarschrift beschikking Uren hulp bij de huishouding” wordt momenteel bekeken door juristen van de SP. Wij verwachten dat het bezwaarschrift binnen enkele dagen op deze pagina te downloaden is.

Als u uw naam en e-mail adres hieronder invult zullen wij u een bericht sturen wanneer het bezwaarschrift op onze site staat.

Mail mij!

Naam: