SP heeft genoeg van passieve houding Wethouder Wallinga

19 januari 2010

SP heeft genoeg van passieve houding Wethouder Wallinga

In een extra raadsvergadering, tegenover een volle publieke tribune, heeft SP fractievoorzitter Annelies Futselaar betoogd dat de afwachtende houding van PvdA Wethouder Wallinga in het thuiszorgdossier niet door de beugel kan. De SP is van mening dat alle thuiszorgontvangers actief moeten worden benaderd om ervoor te zorgen dat ze voldoende uren zorg krijgen in 2010. Nu wacht de gemeente af totdat mensen gaan klagen bij het zorgloket. De klagers worden geholpen, diegenen die niet klagen worden overgeslagen. Aangezien de wethouder in het beantwoorden van eerdere schriftelijke vragen geen blijk gaf van een actievere houding heeft de SP een motie van wantrouwen ingediend tegen Wallinga.

De motie werd uiteindelijk gesteund door Enschede Solidair en de fractie Gabriel. Opvallend was dat het CDA en de PvdA weigerden te debatteren over het onderwerp. De beantwoording van de schriftelijke vragen vonden zij voldoende. Annelies Futselaar: “Het is toch niet te geloven dat twee partijen die zich zelf sociaal noemen niet eens de moeite nemen om de argumenten goed te wegen of zelfs maar aan te horen maar er zondermeer van uitgaan dat de Wethouder alles wel goed zal regelen. Wij zullen er als SP voor zorgen dat de thuiszorg op de politieke agenda blijft.” Op de vraag waarom de SP niet de vorige motie van wantrouwen tegen Wallinga heeft gesteund antwoordt ze: “We waren van mening dat het niet in het belang was van de thuiszorgontvangers en medewerkers om de wethouder naar huis te sturen als er nog zoveel gedaan moest worden. We hebben hem nog één kans gegeven. Deze heeft hij echter grandioos verknald.”