Weinig bereidheid binnen college om te praten over thuiszorgproblemen

10 januari 2010

Weinig bereidheid binnen college om te praten over thuiszorgproblemen

Vlak voor de kerstdagen hebben duizenden cliënten in de thuiszorg van de gemeente een nieuwe beschikking gekregen voor het aantal uren thuiszorg waar zij met ingang van 1 januari 2010 recht op hebben. Uit een eerste onderzoek van medewerksters in de thuiszorg en de SP bleek dat veel mensen in 2010 minder zorg dreigen te krijgen dan eind 2009. Dit, ondanks dat er geen herindicatie heeft plaatsgevonden die tot vermindering van het aantal uren thuiszorg kon leiden. De SP wil deze situatie maandag bespreken in de Raad, vooral omdat de SP er weinig vertrouwen in heeft dat het College deze problematiek daadkrachtig aanpakt. De PvdA en het CDA hebben aangegeven de noodzaak tot behandeling tijdens deze raadsvergadering niet urgent te vinden. De SP vindt dit onaanvaardbaar gezien de pijnlijke gevolgen die dit heeft voor cliënten en medewerkers in de thuiszorg. Ongeacht of de PvdA en het CDA er maandagavond over willen spreken, zal de SP van het College een reactie eisen.

Deze brieven hebben gezorgd voor grote onrust onder zowel cliënten als thuiszorgmedewerkers. Allereerst omdat deze brieven schandalig kort voor de ingangsdatum zijn bezorgd. Ten tweede omdat dit grote en vervelende gevolgen heeft voor deze mensen. En ten derde omdat de gemeente nooit eerder heeft laten weten dat het aantal uren thuiszorg zou verminderen. Die vermindering van het aantal uren vindt plaats omdat de gemeente heeft gekozen voor een nieuwe indicatiesystematiek waardoor er opnieuw uren voor cliënten berekend moeten worden. De rekenmethode die hierbij gebruikt wordt is per definitie onjuist.

In het kort komt het er op neer dat het gemiddeld aantal uren dat een cliënt in 2009 aan zorg heeft gehad, in 2010 als maandelijkse basis wordt gebruikt. Hierbij wordt geen rekening gehouden met de mogelijkheid dat mensen door bijvoorbeeld een ziekenhuisopname enkele weken geen thuiszorg hebben gehad. Ook is het vaak zo dat het aantal uren thuiszorg gedurende een jaar stijgt. De client wordt gestraft voor de ziekenhuisopname of het slechter ter been worden door een korting op de uren. De client heeft recht op het laatst ontvangen aantal uren en niet op het gemiddelde over 2009. Richting cliënten wordt niet gecommuniceerd waarom ze minder uren ontvangen. Ook blijkt het nieuwe systeem voor thuiszorgorganisaties onwerkbaar: er waren begin januari geen werkroosters, thuiszorgmedewerkers hebben veel onduidelijkheid over het aantal te werken uren en veel medewerkers werken nu zonder contract omdat thuiszorgorganisaties deze nog niet hebben aangeboden.

Hoewel de gemeente weet dat er een systematische afwijking is die negatief uitpakt voor cliënten, is hen nog niet uitgelegd waarom ze minder uren ontvangen. De problemen met de thuiszorgsituaties moeten binnen drie weken opgelost zijn. In de tussentijd wordt het oude aantal uren zorg geboden aan iedereen, vanaf dan vermindert de zorg voor vrijwel alle cliënten.

De SP wil deze situatie maandag bespreken in de Raad, vooral omdat de SP er weinig vertrouwen in heeft dat het College deze problematiek daadkrachtig aanpakt. De PvdA en het CDA hebben aangegeven de noodzaak tot behandeling tijdens deze raadsvergadering niet urgent te vinden. De SP vindt dit onaanvaardbaar gezien de pijnlijke gevolgen die dit heeft voor cliënten en medewerkers in de thuiszorg. Annelies Futselaar, fractievoorzitter van de SP: “De PvdA en het CDA laten deze mensen moedwillig in de kou staan en voeren bewust een niet-transparante bezuinigingsoperatie door over de rug van de mensen die de hulp van de gemeente het hardst nodig hebben. Een kerstcadeautje waar je je als partij met een sociaal gezicht diep voor moet schamen.” Ongeacht of de PvdA en het CDA er maandagavond over willen spreken, zal de SP van het College een reactie eisen.