SP Enschede haalt opnieuw 3 zetels binnen

11 maart 2010

SP Enschede haalt opnieuw 3 zetels binnen

Annelies FutselaarDe uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen was teleurstellend. Waar we toch minstens een zetel winst verwachtten, mochten we uiteindelijk blij zijn met behoud van drie zetels. Vergeleken met veel andere steden een goed resultaat. Als afdeling Enschede wilden we natuurlijk meer om onze positie te kunnen versterken. De conclusie is dat we ons nog meer moeten laten zien in de stad en de wijken en nog beter moeten vertellen wat er moet gebeuren om Enschede socialer te maken.

Al weer 4 jaar geleden haalden we makkelijk 3 zetels bij de gemeenteraadsverkiezingen. Een schitterend resultaat na vier jaar afwezigheid in de Raad. Vier jaren lang hebben de afdeling en de fractie hun uiterste best gedaan om met acties, moties en amendementen zaken onder de aandacht te brengen die slecht waren voor de bewoners van Enschede.
Om meer invloed in de gemeenteraad te krijgen was het belangrijk er zetels te winnen. Lang leek het erop dat ons dat zou lukken maar helaas bleven we steken op drie.

Kort na de verkiezingen werden de eerste collegeonderhandelingen gehouden. Om kans te maken uitverkorene van de PvdA te zijn om aan de verdere onderhandelingen deel te mogen nemen had de SP heel veel water bij de wijn moeten doen. Sterker nog, van de wijn was niets over gebleven. Net als vier jaar geleden waren de doorstart van het vliegveld en de ontwikkeling van de Usseler Es als bedrijventerrein breekpunten. De SP heeft acties gevoerd tegen deze plannen. Als we deze standpunten zouden laten varen zou er sprake zijn van kiezersbedrog.

Tijdens de eerste onderhandelingen bleek al snel dat partijen hun verkiezingsprogramma wel erg vrij vertalen. Zo wil D´66 nog eens goed nadenken over de doorontwikkeling van vliegveld Twente en lijkt de sloop het de beruchte viaduct waar Burgerbelangen zeer goed bespreekbaar te zijn. Een punt waar BBE zich ernstig tegen verzet heeft. De voorwaarden waaronder Groen Links mee mocht doen de afgelopen vier jaren zijn stop gezet. Groen links is niet meer nodig om de gewenste meerderheid te krijgen. Zo bepaalt de PvdA ondanks een groot verlies ook de komende vier jaar de koers van de Enschede.

Jammer, maar geen reden bij de pakken neer te gaan zitten maar nog meer duidelijk te maken aan de bewoners van Enschede dat de SP iets anders wil dan geld uitgeven aan geldverslindende projecten. Ook niet als dat een plek in de coalitie kan opleveren. Wij willen dat onze kiezers weten waar ze aan toe zijn met de SP. De SP die tijdens verkiezingstijd hetzelfde belooft als erna!!!!! En dat willen we wel zo houden.

– Annelies Futselaar, Fractievoorzitter SP Enschede