Een linkse regering als alternatief voor de bezuinigingen over rechts

9 april 2010

Een linkse regering als alternatief voor de bezuinigingen over rechts

Het kabinet Balkenende heeft na 3 jaar onderlinge strijd de handdoek in de ring gegooid. In november 2006 wilde premier Balkenende ons niet in de regering en Wouter Bos durfde het niet aan om voor een kabinet over links te kiezen. Het gevolg daarvan is dat er 3 jaar eigenlijk niets is beslist. En dat terwijl het kabinet viel over een van de breekpunten voor de SP om niet in dat kabinet te gaan zitten: de militaire aanwezigheid in Uruzgan. De komende tijd moeten we duidelijk maken naar de kiezer dat de SP niet wegloopt voor de bestuurlijke verantwoordelijkheid. Een links kabinet als alternatief voor de bezuinigingen van rechts.

De afgelopen weken werd de aftrap gegeven met de presentatie van het conceptver-kiezingsprogramma ‘Een beter Nederland voor minder geld’. Zowel binnen onze afdeling als regionaal is het programma door de leden uitgebreid bediscussieerd en tegen het licht gehouden. Op 24 april zal op het 17e partijcongres daarvan de definitieve versie worden vastgesteld.

Essentiële punten van het SP programma zijn:
• de rekening voor de crisis moet gelijk verdeeld worden. Op de eerste plaats moeten de veroorzakers van de crisis (de banken en de grote beleggers) worden aangepakt
• de marktwerking in de publieke sector moet worden teruggedraaid
• de Nederlandse burger moet beter beschermd worden. Dat wil bijvoorbeeld zeggen geen bezuinigingen op de sociale zekerheid, geen verhoogd eigen risico in de gezondheidszorg, handen af van de studiefinanciering

Op de ledensite is het conceptverkiezingsprogramma in te zien en ook de conceptkandidatenlijst.

Wij willen de campagne van de SP lokaal en landelijk tot een klinkend succes maken. Daar hebben we uw hulp bij nodig. Wilt u ons helpen? Opgeven kan via enschede@sp.nl, maar ook telefonisch: 053 4340867.