Renske Leijten winnaar debat bij Twentse scholieren

28 mei 2010

Renske Leijten winnaar debat bij Twentse scholieren

Renske Leijten, Tweede Kamerlid voor de SP, werd gisteravond na afloop van een debatavond met leerlingen van Twentse middelbare scholen gekozen tot winnaar. Zij versloeg daarmee haar collega Wassili Hachchi van D66 die tweede werd. De derde plaats was ook voor een vrouw, Sharon Dijksma van de PvdA. Andere deelnemers aan het debat waren Joël Voordewind (CU), Han ten Broeke (VVD) en Eddy van Hijum (CDA). Het debat was georganiseerd door Netwerkstad Twente in samenwerking met de Universiteit Twente.

De politici gingen in gesprek met de scholieren over thema’s als integratie, bezuinigingen, legalisatie van softdrugs en aanpak van de studiebeurs. Vooral dat laatste onderwerp maakte de tongen flink los. “Het is niet eerlijk wanneer een slager moet meebetalen aan de opleiding van een advocaat die later veel geld gaat verdienen”, betoogde Han ten Broeke. “Maar als die zoon van de slager advocaat wil worden kan z’n vader dat zonder studiebeurs misschien niet eens betalen”, reageerde Renske Leijten. Over datzelfde thema botsten ook Sharon Dijksma en Eddy van Hijum. “Als u zegt niet te willen bezuinigen op de studiebeurs vertelt u maar de halve waarheid, want u wilt wel het collegegeld verhogen en de OV-kaart aanpakken”, zo verweet de PvdA politica haar opponent. Over het onderwerp legalisatie van softdrugs werd Ten Broeke stevig ondervraagd door één van de leerlingen. “U bent tegen legalisatie, onlangs zei uw voormalig partijleider Frits Bolkestein juist dat er gelegaliseerd moet worden, wat is nu eigenlijk het standpunt van uw partij?”

De jongeren die de vragen mochten stellen hadden vooraf een debattraining gehad van ervaren debaters, waarin vragen en stellingen waren voorbereid. Op de tribune werden hun verrichtingen nauwlettend gevolgd door ruim zo’n honderdvijftig schoolgenoten en andere geïnteresseerden. De organisatoren van het debat toonden zich na afloop tevreden over het verloop en gaven aan dat aan dit initiatief wellicht een vervolg moet worden gegeven.

(persbericht: Regio Twente Netwerkstad)