h

Een bezoek aan het Stadskantoor

29 juni 2010

Een bezoek aan het Stadskantoor

Tijdens het inwerkprogramma voor raadsleden, dat ik als fractieondersteuner ook heb gevolgd, werden wij tot tweemaal toe voorgelicht over de afdeling Dienstverlening. De directeur, Albert Meester, heeft ons ook beide keren uitgenodigd om het reilen en zeilen van zijn afdeling te ervaren door eens een dagje met een van de medewerkers mee te lopen. Woensdag 16 juni heb ik dat gedaan.

Om 8.15uur ‘s ochtends meldde ik mij bij Aart Jansen van 't Laar, aan wie ik gekoppeld werd. Gelukkig voor ons was het een rustige dag zodat Aart mij heel duidelijk alles heeft kunnen uitleggen. Men begint met het inloggen in het profieloverzicht, een speciaal programma waarin te zien is wie welke afspraak, via digitale weg of de balie, wanneer heeft gemaakt, waarvoor men komt en hoelang men al op het stadskantoor aanwezig is. Dit is heel belangrijk omdat men de wachttijden de laatste jaren aanzienlijk korter heeft kunnen maken. In enkele statistieken die Harold Kronenburg, de roosterplanner, liet zien was duidelijk dat de gemiddelde wachttijd was ingekort tot ongeveer 3,5 minuten. Op het stadskantoor zijn een twintigtal balies waar men terecht kan. Sommige balies hebben een sub-balie voor speciale vraagstukken en bij de kassabalie, het centrum en de belangrijkste controle afdeling, is er ook de gelegenheid contant te betalen voor de diensten, ondanks dat men gewoon ook kan pinnen.

De diensten variëren van rijbewijs aanvragen tot het erkennen van een dochter of zoon,paspoort of geboorte-akte, bouwvergunning-aanvraag of het mogen inzien van een bestemmingsplan, trouwakte of akte van erkenning van de ongeborene. Voor het aangeven van een overlijdensakte is weer een speciale balie met deskundige, betrouwbare bezetting. Middels workshops, info-bijeenkomsten worden de baliemedewerkers, roostermakers, teamhoofden en andere niet-achter-de-balie-zittende deskundigen op de hoogte gehouden van alle nieuwe ontwikkelingen. Wat me opviel was het gemak waarmee men toch efficiënt en klantvriendelijk bleef werken, hoe dat gaat als het echt druk is weet ik niet, maar ik denk dat men de kop goed boven water weet te houden.

Toch moet me van het hart dat ik vindt dat de ruimte van de balies niet altijd een privacy-waarborg biedt en is de hal waarin men komt best wel heel groot en zou deze wel efficiënter kunnen worden ingericht. Op het personeel, als ik zo vrij mag zijn, zou niet moeten worden bezuinigd want die diensten die aangeboden worden zijn gewoon noodzakelijk in onze samenleving. Deze medewerkers staan echt dicht bij de mensen, ook al lijkt dat niet altijd zo.
Ik had wel een vol hoofd na alle input over de hele dag, maar wil dit graag nogmaals doen en dan als het echt druk is.

–Karel van der Leij

U bent hier